Køge Havn har kurs mod ny vækst

Det går stærkt i Køge. Rigtig stærkt. Efter at have været en byggeplads i mere end ti år, tager den nye havn i dobbelt størrelse nu for alvor form, og ventes stå færdig om et par år. Samtidig er en gigantisk udvidelse af Skandinavisk Transport Center så langt fremme, at de første grunde nu sættes til salg.

Udsigten fra direktørkontoret på toppen af havnekontoret på Køge Havn fejler ikke noget. Det gør fremtidsudsigten for Sjællands tredjestørste havn, og en af de 10 største havne i Danmark, heller ikke. Med millioner af forbrugere lige udenfor havnen, kan udgangspunktet næppe være bedre.

- Hele transport- og logistikklyngen her nede i Køge er drevet af, at der bor halvanden million mennesker lige nord for os, som skal have noget at spise og drikke hver eneste dag. Tæller vi det sydlige Sverige med, så når vi op på 3 millioner konsumenter, siger havnedirektør Thomas Elm Kampmann.

Copenhagen Malmö Port er der vel også?

- For mig at se er Køge og København ikke i en konkurrencesituation - vi komplementerer nærmere hinanden i at løfte den kæmpe opgave det er, at få et fornuftigt og effektivt transportsystem op at stå, siger Thomas Elm Kampmann.

- Der er nok til os alle sammen. København kommer til at sætte sig på krydstogt og containere, og så tager vi os stort set af resten.

At containerne går via København, er nu ikke helt efter havnedirektørens hoved. Han havde bestemt gerne set, at den nye containerterminal der nu bygges i Nordhavn, var endt i Køge.

- Hvis vi indenfor en fornuftig økonomi kunne have lavet en vanddybde der var et par meter større, så tror jeg at containerterminalen havde ligget hernede. Omkring 80 procent af de containere der håndteres via København i dag, skal syd for København eller ud på ringvejssystemet. Så i stedet for at belaste et kommende byudviklingsområde i Nordhavn gav det god mening at lægge containerhavnen hernede. Men sådan blev det så ikke.

I forventer en stigning i godsmængden frem til 2028 på 50-55 procent. Hvor skal den stigning komme fra?

- I dag kommer er en gigantisk mængde gods ind i området hernede på gummihjul. Hvis man lever op til ambitionen om en omlægning til mere miljørigtige transportformer, så har vi Den Blå Motorvej lige herudenfor. Det er der det store potentiale ligger - i overførslen fra bil til Den Blå Motorvej. I Europa er der kæmpestore problemer med kø på motorvejene, kapaciteten er mere eller mindre brugt op. Her er Den Blå Motorvej et oplagt alternativ - og så selvfølgelig jernbanen.

- Vi tror også på, at der kommer flere førerløse trailere som skal så tæt på konsumenterne som overhovedet muligt, og så tror vi på at det kommer til at ske meget indenfor biomasse. Der er opført rigtig mange kraftvarmeværker, og de skal have noget at fyre med. Og det er ikke kun biomasse, men f.eks. også husholdningsaffald. Sidstnævnte importerer Danmark i stor stil, fordi vi ikke selv producerer nok til at dække efterspørgslen.

Læs hele interviewet med havnedirektør Thomas Elm Kampmann i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder:

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Tidligere havnemand ny chef for fragtmænd

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Fornyet nej til at underskrive havneregnskab

10.12.2024Kalundborg Havn

Sponseret

Kalundborg Havn overgår målsætninger for nyt landstrømsanlæg i Østhavnen

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Ny trawlerterminal i Nuuk godkendt

09.12.2024Maritimedanmark.dk

Frederikshavn: Advokatundersøgelse forsinket

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Gigantiske fundamenter sendt afsted til USA

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Grenaa Havn satser på metanol

03.12.2024Maritimedanmark.dk

Kutter påsejlede mole ved Skagen Havn

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark