Køge Havn har kurs mod ny vækst
Det går stærkt i Køge. Rigtig stærkt. Efter at have været en byggeplads i mere end ti år, tager den nye havn i dobbelt størrelse nu for alvor form, og ventes stå færdig om et par år. Samtidig er en gigantisk udvidelse af Skandinavisk Transport Center så langt fremme, at de første grunde nu sættes til salg.
Udsigten fra direktørkontoret på toppen af havnekontoret på Køge Havn fejler ikke noget. Det gør fremtidsudsigten for Sjællands tredjestørste havn, og en af de 10 største havne i Danmark, heller ikke. Med millioner af forbrugere lige udenfor havnen, kan udgangspunktet næppe være bedre.
- Hele transport- og logistikklyngen her nede i Køge er drevet af, at der bor halvanden million mennesker lige nord for os, som skal have noget at spise og drikke hver eneste dag. Tæller vi det sydlige Sverige med, så når vi op på 3 millioner konsumenter, siger havnedirektør Thomas Elm Kampmann.
Copenhagen Malmö Port er der vel også?
- For mig at se er Køge og København ikke i en konkurrencesituation - vi komplementerer nærmere hinanden i at løfte den kæmpe opgave det er, at få et fornuftigt og effektivt transportsystem op at stå, siger Thomas Elm Kampmann.
- Der er nok til os alle sammen. København kommer til at sætte sig på krydstogt og containere, og så tager vi os stort set af resten.
At containerne går via København, er nu ikke helt efter havnedirektørens hoved. Han havde bestemt gerne set, at den nye containerterminal der nu bygges i Nordhavn, var endt i Køge.
- Hvis vi indenfor en fornuftig økonomi kunne have lavet en vanddybde der var et par meter større, så tror jeg at containerterminalen havde ligget hernede. Omkring 80 procent af de containere der håndteres via København i dag, skal syd for København eller ud på ringvejssystemet. Så i stedet for at belaste et kommende byudviklingsområde i Nordhavn gav det god mening at lægge containerhavnen hernede. Men sådan blev det så ikke.
I forventer en stigning i godsmængden frem til 2028 på 50-55 procent. Hvor skal den stigning komme fra?
- I dag kommer er en gigantisk mængde gods ind i området hernede på gummihjul. Hvis man lever op til ambitionen om en omlægning til mere miljørigtige transportformer, så har vi Den Blå Motorvej lige herudenfor. Det er der det store potentiale ligger - i overførslen fra bil til Den Blå Motorvej. I Europa er der kæmpestore problemer med kø på motorvejene, kapaciteten er mere eller mindre brugt op. Her er Den Blå Motorvej et oplagt alternativ - og så selvfølgelig jernbanen.
- Vi tror også på, at der kommer flere førerløse trailere som skal så tæt på konsumenterne som overhovedet muligt, og så tror vi på at det kommer til at ske meget indenfor biomasse. Der er opført rigtig mange kraftvarmeværker, og de skal have noget at fyre med. Og det er ikke kun biomasse, men f.eks. også husholdningsaffald. Sidstnævnte importerer Danmark i stor stil, fordi vi ikke selv producerer nok til at dække efterspørgslen.
Læs hele interviewet med havnedirektør Thomas Elm Kampmann i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder: