Kode for anerkendelse fastholdt
Danmark har på et møde i IMO's underkomite om flagstatsansvar, sammen med en række andre lande, støttet udarbejdelse af en kode for anerkendelse af klassifikationsselskaber. Men koden mødte modstand fra flere lande.
Underkomitéen drøftede udarbejdelsen af en kode for anerkendte organisationer (klassifikationsselskaber godkendt til at udføre syn og certificering på flagstatens vegne). En række lande, herunder EU-landene, Panama, Mongoliet og Nigeria havde fremsat forslag til, hvilket indhold en sådan kode skulle have, og hvordan arbejdet skulle forløbe i underkomiteén. Forslagene gik blandt andet på at udarbejde forslag til en RO-kode i en korrespondancegruppe frem til næste møde i underkomiteen.
Efter længere drøftelse på mødet blev det imidlertid besluttet, at IMO sekretariatet hurtigst muligt skulle identificere samtlige bestemmelser i relevante konventioner, der vedrørte anerkendte organisationer, og sammenskrive disse. Underkomitéen opfordrede interesserede lande til på baggrund af sekretariatets papir at identificere områder, hvor der kunne være behov for ændringer i de gældende bestemmelser.
Dette arbejde skulle danne grundlag for en grundig drøftelse på næste møde i underkomiteen om behovet for udarbejdelse af en RO-kode samt indholdet af en sådan kode. Drøftelsen forventedes at skulle foregå i en arbejdsgruppe på det næste møde i underkomiteen.
På mødet gennemgik en arbejdsgruppe søulykkesrapporter fra medlemslandene for - om muligt - at finde årsagerne til ulykkerne samt anbefale eventuelle forebyggende tiltag.
Underkomitéen for brandbeskyttelse (FP) havde fremsendt søulykkesrapporten om branden på fiskeskibet Hercules, hvor 11 personer omkom. Rapporten var udarbejdet af Søfartsstyrelsens Opklaringsenhed på vegne af de færøske myndigheder.
Opklaringsenhedens undersøgelse af ulykken pegede blandt andet på, at årsagen til branden skyldtes anvendelse af lysstofarmaturer af utilstrækkelig kvalitet samt manglende udstyr til genopfyldning af luft til røgdykkerapparaterne om bord. Der var enighed i underkomiteen om, at disse sikkerhedsmæssige aspekter vedrørende Hercules burde behandles i de relevante underkomiteer. Danmark havde dog allerede fremsat forslag herom til beslutning på det næste møde i søsikkerhedskomitéen.
Underkomitéen konstaterede, at antallet af medlemsstater, der overholdte deres rapporteringsforpligtelser i henhold til MARPOL (konventionen om forebyggelse af forurening til søs), fortsat var lavt. Underkomitéen opfordrede også på sidste års møde medlemsstaterne til at opfylde deres rapporteringsforpligtelser, men opfordringen så ikke ud til at have haft den ønskede virkning. Danmark var et af landene, der havde opfyldt sine forpligtelser. Medlemsstaterne blev på ny opfordret til at indsende deres rapporter til IMO inden den 30. september 2009.
Det blev besluttet, at korrespondancegruppen, der undersøgte muligheder for at imødegå utilstrækkelige modtagefaciliteter i havnene under MARPOL konventionen, skulle fortsætte arbejdet frem til næste møde.
Underkomitéen udviklede retningslinier til sekretariatet med henblik på gennemførelse af en analyse af resultaterne af den frivillige IMO audit af medlemsstaterne (Voluntary IMO Member State Audit Scheme).
Til harmonisering af procedurerne vedrørende havnestatskontrol blev følgende blandt andet drøftet:
Procedurer for gennemførelse af brand-, evakuerings- og havariøvelse i henhold til havarikontrol planen under havnestatskontrol.
Gennemgang af retningslinjer for kontrol af skibe i forbindelse med bestemmelserne TBT-konventionen (konventionen om forbud mod skadelige anti-begroningssystemer på skibe).
Retningslinjer for havnestatskontrol vedrørende ballastvandskonventionen.
Der blev nedsat en korrespondancegruppe til at arbejde videre med de udestående opgaver om havnestatskontrol frem til næste møde.
Underkomiteen blev enig om et udkast til cirkulære vedrørende skibstyperne FPSO og FSU med henblik på godkendelse i Søsikkerhedskomitéen. (FPSO er en forkortelse for Floating Production and Storage and Offloading, og FSU er en forkortelse for Floating Storage Unit). Cirkulæret vedrørte håndtering af disse skibstyper under det harmoniserede system for syn og certifikater (HSSC). Det blev i øvrigt besluttet, at arbejdet med en revision af retningslinierne for dette system skulle fortsætte i en korrespondancegruppe frem til det næste møde i underkomitéen.
Kilde: Søfartsstyrelsen