København skal have maritimt testcenter
Der skal investeres 1 mia. kr. i et maritimt testcenter, der skal være med til at facilitere udviklingen af grønne brændstoffer til skibsfarten. Det er et af de initiativer, som formanden for den maritime sektor under regeringens klimapanel, Maersks topchef, Søren Skou, vil spille ud med, skriver Finans.
Projektet i København skal være et internationalt forsknings-, udviklings- og testcenter, som kan bruges af hele den blå industri og fungere som en neutral arbejdsplatform, hvor vidensinstitutioner, maritime start-ups og mindre virksomheder kan være med, fremgår det ifølge Finans af en beskrivelse af centeret i rapporten fra klimapartnerskabet fra Det Blå Danmark.
Det er blot fjorten dage siden, at Maersk, DSV Panalpina, DFDS, Københavns Lufthavne og Ørsted annoncerede et partnerskab, der vil bygge en brintfabrik i hovedstadsområdet allerede i 2023.
Maersk har ved flere lejligheder gjort opmærksom på, at der skal en lang række forskellige initiativer til, hvis selskabet skal lykkes med at nå det erklærede mål om at få det første CO2-frie, oceangående skib i søen i 2030 og siden blive karbon-neutral i 2050, og et ambitiøst udviklings- og testcenter er endnu et skridt ned af den vej.
“Centret skal tiltrække de mest talentfulde forskere og tekniske kapaciteter – nationale såvel som internationale – inden for grønne maritime teknologier og etablere unikke testfaciliteter, der kan accelerere udviklingen af nye teknologier og CO2-neutrale brændstoffer,” hedder det i rapporten.
Den maritime klynge i Danmark har som et af 13 klimapartnerskaber arbejdet på initiativer, der skal hjælpe Danmark til at nå målet om en reduktion af CO2-udledningen med 70 pct. i 2030.
Og skibsfarten har et stort medansvar i det arbejde, siger Søren Skou:
“Omstillingen af skibsfarten vil kræve betydelige investeringer i både ny teknologi, skibe og energiinfrastruktur. Vi er klar til at levere vores del og investere i teknologier, der sænker udledningerne fra skibsfarten. Samtidig er det vigtigt at understrege, at omstillingen til nye CO2 neutrale brændstoffer vil kræve samarbejde på tværs af sektorer og transportformer,” udtaler han i rapporten.
Kilde: Finans