Kieler-kanalen udbygges for milliarder
I mere end 100 år er flere sluser i Kieler-kanalen mellem Østersøen og Nordsøen, der åbnede i 1895,ikke blevet udskiftet, selv om der har været mange reparationer efter påsejlinger. Kanalen er blevet et godt eksempel på Tysklands mangel på vedligeholdelse af infrastrukturen.
Kieler-kanalen og de over 120 år gamle sluser på den 98,6 kilometer lange vandvej mellem Kiel og Brunsbüttel er blevet et symbol på, hvordan Tyskland svigter vedligehold af infrastrukturen. Det er nemlig forbundsrepublikken, der har ansvaret for kanalen og andre vigtige vandveje.
Udbygningen var planlagt afsluttet i 2014, men arbejdet er ikke færdigt før tidligst i 2030 selv om det er gået i gang, efter den tyske stat har bevilget 1,8 milliarder EUR til moderniseringen.
Nye sluser etableries, strækningen ved Kiel bliver rettet ud og sejlrenden uddybes, så større skibe kan passere verdens om end ikke største og vigtigste, så travleste kunstige skibsrute.
Kieler-kanalen sparer skibene for en omvej på 250 sømil nord om Skagen på vej modhavne i Østersøen eller de Syddanske øer. I 2017 benyttede cirka 30.300 fartøjer genvejen, hvor der samlet blev transporteret gods på næsten 87 millioner ton.
Ved indvielsen i 1895 blev kanalen opkaldt efter den daværende kejser Wilhelm. Den nye forbindelse afløste den langt ældre Ejderkanalen, der stod færdig i 1785, hvor Danmark, med Christian den syvende som regent, havde magten i den nordlige del af Tyskland.
Redaktionen