Kattegatruten opgiver Kalundborg-Aarhus

Den 12. oktober stopper Kattegatruten sejladsen mellem Kalundborg og Aarhus. Kerneforretningsområdet, lastbiltransport og førerløse biler har i månedsvis været for nedadgående og været ramt af meget hård priskonkurrence.

”Det er umuligt at konkurrere med østeuropæiske priser. Danske vognmandsvirksomheder bruger i stadig større grad sydøsteuropæiske vognmandsfirmaer som underleverandører. Dette betyder meget lavere lønomkostninger og derfor bliver kørsel over Storebæltsbroen mere attraktivt end Kalundborg-Århus ruten for disse firmaer”, siger operations manager Birte Dettmers.

Kattegatrutens forsøg på at finde nye kunder og forøge antallet af overførte enheder har ikke været tilstrækkeligt til at vende den negative udvikling. Store forskelle i lønninger, sociale omkostninger og arbejdstid for danske søfolk og østeuropæiske lastbilchauffører er sammen med cabotage reglerne og den generelle økonomiske situation i Danmark med til at gøre det umuligt for Kattegatruten at konkurrere på priser.

”Vi er meget kede af at vi er nødt til at nedlægge ruten fra den 12. oktober, men realistisk set er der ikke længere et behov for rutenHertil kommer de nye regler omkring svovl i brændstof på skibe, der træder i kraft til januar 2015 vil kun gøre problemstillingen værre. Rederiet er herefter tvunget til at benytte dyrere brændstof eller ombygge skibets maskineri”, siger Operations Manager Birte Dettmers.

"Allerede i foråret 2012 talte vi offentligt om disse økonomiske problemer ved driften af linien. Selv ikke store omstruktureringer og besparelser har kunnet rette op på den økonomiske situation. Forskellen i pris i konkurrencen med storebæltsforbindelsen har betydet et faldende volumen i overførsler.

Derfor ser vi os ikke i stand til at kunne drive rederiet økonomisk fornuftigt i fremtiden. Alle fagforeninger var villige til at forhandle under hensyntagen til den aktuelle situation, mens alle forsøg på at komme i dialog med Transportministeriet er mislykkedes.

Vi har siden foråret 2012 forsøgt at udtrykke vores bekymring og komme med forslag, men har fire gange siden måttet se møder med Transportministeriet blive udskudt, senest mødet som var planlagt til i dag den 12. september. Det får os til at konkludere, at der ikke i ministeriet er en klar interesse i at sikre en fremtid for ruten.

Kattegatruten investerede sidste år 50 millioner danske kroner i en udvidelse af øst-vesttrafikken over Kattegat. Desværre havde den danske regering ingen interesse i at røre ved Mols-Liniens monopol. Vi fik ikke lov til at benytte den offentlige havn på Sjællands Odde, fordi det ikke var muligt, at to forskellige selskaber kunne drive færgefart i denne havn. Denne beslutning blev truffet af sikkerhedsmæssige årsager.

Den plads vi efterspurgte i Odden havn er nu blevet tildelt Mols-Linien med deres nye store hurtigfærge (12 måneder senere). Så protektionisme har ødelagt konkurrencemulighederne. Dolphin Jet sejler nu i Spanien.“ siger Birte Dettmers.

Kilde: Kattegatruten

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

24.03.2025Maritimedanmark.dk

Blue Water skal transportere CO2 til Vordingborg

24.03.2025Maritimedanmark.dk

Gemini-samarbejdet er kommet stærkt fra start

24.03.2025Maritimedanmark.dk

MSC-skib taber containere i storm ud for Portugal

24.03.2025Maritimedanmark.dk

Tyskland konfiskerer skyggeflåde-tankskib

23.03.2025Maritimedanmark.dk

Amerikansk høring om skat på kinesisk-byggede skibe skaber debat

21.03.2025Maritimedanmark.dk

Særligt tankskib skal sejle CO2 til Norge for Ørsted

20.03.2025Maritimedanmark.dk

Norden sælger ud af sin flåde

20.03.2025Maritimedanmark.dk

Kraftige advarsler mod ny amerikansk afgift

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Human Factors (E-learning course)

To provide an overview of human factors in the workplace and the impact these factors can have on the day-to-day situations that occur.

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
General Law for the Prevention and Integral Management of Waste (LGPGIR) (E-learning course)

Identify the types of waste generated from industrial and production processes. Identify the purpose of waste management plans. Recognize what constitutes the hierarchical regulatory framework for managing hazardous materials and waste. List the main objectives of the General Law for the Prevention and Integral Management of Waste (LGPGIR). Recognize the primary purpose of the International Convention for the Prevention of Pollution from Ships (MARPOL).

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course