Kattegatruten opgiver Kalundborg-Aarhus
Den 12. oktober stopper Kattegatruten sejladsen mellem Kalundborg og Aarhus. Kerneforretningsområdet, lastbiltransport og førerløse biler har i månedsvis været for nedadgående og været ramt af meget hård priskonkurrence.
”Det er umuligt at konkurrere med østeuropæiske priser. Danske vognmandsvirksomheder bruger i stadig større grad sydøsteuropæiske vognmandsfirmaer som underleverandører. Dette betyder meget lavere lønomkostninger og derfor bliver kørsel over Storebæltsbroen mere attraktivt end Kalundborg-Århus ruten for disse firmaer”, siger operations manager Birte Dettmers.
Kattegatrutens forsøg på at finde nye kunder og forøge antallet af overførte enheder har ikke været tilstrækkeligt til at vende den negative udvikling. Store forskelle i lønninger, sociale omkostninger og arbejdstid for danske søfolk og østeuropæiske lastbilchauffører er sammen med cabotage reglerne og den generelle økonomiske situation i Danmark med til at gøre det umuligt for Kattegatruten at konkurrere på priser.
”Vi er meget kede af at vi er nødt til at nedlægge ruten fra den 12. oktober, men realistisk set er der ikke længere et behov for rutenHertil kommer de nye regler omkring svovl i brændstof på skibe, der træder i kraft til januar 2015 vil kun gøre problemstillingen værre. Rederiet er herefter tvunget til at benytte dyrere brændstof eller ombygge skibets maskineri”, siger Operations Manager Birte Dettmers.
"Allerede i foråret 2012 talte vi offentligt om disse økonomiske problemer ved driften af linien. Selv ikke store omstruktureringer og besparelser har kunnet rette op på den økonomiske situation. Forskellen i pris i konkurrencen med storebæltsforbindelsen har betydet et faldende volumen i overførsler.
Derfor ser vi os ikke i stand til at kunne drive rederiet økonomisk fornuftigt i fremtiden. Alle fagforeninger var villige til at forhandle under hensyntagen til den aktuelle situation, mens alle forsøg på at komme i dialog med Transportministeriet er mislykkedes.
Vi har siden foråret 2012 forsøgt at udtrykke vores bekymring og komme med forslag, men har fire gange siden måttet se møder med Transportministeriet blive udskudt, senest mødet som var planlagt til i dag den 12. september. Det får os til at konkludere, at der ikke i ministeriet er en klar interesse i at sikre en fremtid for ruten.
Kattegatruten investerede sidste år 50 millioner danske kroner i en udvidelse af øst-vesttrafikken over Kattegat. Desværre havde den danske regering ingen interesse i at røre ved Mols-Liniens monopol. Vi fik ikke lov til at benytte den offentlige havn på Sjællands Odde, fordi det ikke var muligt, at to forskellige selskaber kunne drive færgefart i denne havn. Denne beslutning blev truffet af sikkerhedsmæssige årsager.
Den plads vi efterspurgte i Odden havn er nu blevet tildelt Mols-Linien med deres nye store hurtigfærge (12 måneder senere). Så protektionisme har ødelagt konkurrencemulighederne. Dolphin Jet sejler nu i Spanien.“ siger Birte Dettmers.
Kilde: Kattegatruten