Kamp for at vende udviklingen i Svitzer
Svitzers topchef Robert Uggla kæmper for at vende den negative udvikling i slæbebådsforretningen Svitzer. Der skal skæres i omkostningerne, og Svitzer skal ind på nye markeder efter et 2014-regnskab, hvor omsætningen faldt godt to procent til 812 millioner dollar, og resultatet på bundlinjen blev et tab på 270 millioner dollar.
”Svitzer henter hovedparten af sin omsætning i Europa og Australien, hvor væksten er lav. Vi står over for et par udfordrende år, hvor vi på samme tid skal skære i omkostningerne og trænge ind på nye markeder”, siger Robert Uggla.
I løbet af de seneste år er 10 procent af medarbejderne afskediget i Europa og Australien, et større antal slæbebåde er solgt fra, og Svitzer er klar til at trække sig ud af de mindst lukrative havne. Svitzer har en flåde på 470 slæbebåde og fartøjer, og størstedelen af dem er sat ind i Europa og Australien og i mindre grad i Sydamerika og Afrika.
Svitzer købte i 2007 den australske konkurrent Adsteam, og der var på det tidspunkt store forventninger til den vækst, som det ville føre med sig, men det australske marked er i krise.
”Alt i alt en giftig cocktail, der rammer Svitzer hårdt, fordi vi henter en stor del af vores omsætning i Australien. Australien udgør næsten halvdelen af vores globale butik, så det kriseramte australske marked udgør en situation, som det kræver ekstraordinære tiltag at håndtere”, siger Robert Uggla.
For at få vendt udviklingen har Svitzer sat sig det mål, at om fem år skal halvdelen af omsætningen være uden for segmentet med havnebugsering i Europa og Australien i stedet for som nu, hvor 75-80 procent af omsætningen kommer herfra. Desuden skal der være en mere ligelig fordeling mellem korte og lange kontrakter.
”Vi vil gerne være en del af kundens forsyningskæde, hvor vi kan hjælpe med at effektivisere havneanløbene og dermed hjælpe rederierne med at spare penge”, siger Robert Uggla.
Kilde: Dagbladet Børsen