Japansk fusion hjælper Maersk Line
De tre japanske containerrederier, NYK, MOL og K Line, har besluttet at samle deres containerskibsflåder, hvilket vil skabe verdens sjette største containerrederi. Konsolideringen er en positiv nyhed for Maersk Line.
”Jo færre aktører, der er i markedet, jo nemmere bliver det at kontrollere konkurrencesituationen. Derved er der bedre muligheder for, at fragtraterne udvikler sig positivt”, siger Morten Imsgard, senioranalytiker hos Sydbank.
Han understreger, at den vigtigste forudsætning for en bedring i markedet, er, at der kommer færre nye skibe til markedet.
”Sygdommen i industrien har været, at hver enkelt lille aktørs eneste mulighed for at forbedre omkostningerne har været at bestille nye moderne skibe, men summen af alle de nye skibe har været, at der været alt for meget kapacitet i markedet. Færre beslutningstagere i markedet til at bestemme, hvordan kapaciteten skal være, er totalt afgørende for, hvordan rateudviklingen kommer til at være”, siger Morten Imsgard.
De tre japanske rederier danner et joint venture, hvor NYK får en ejerandel på 38 procent, mens MOL og K Line hver får 31 procent. Joint venturet bliver etableret pr. 1. juli 2017 og skal først godkendes af konkurrencemyndighederne, inden driften kan sættes i gang pr. 1. april 2018.
Kilde: borsen.dk