J. Lauritzen overskud på 130,7m dollar
Rederiet J. Lauritzen kom ud af 2010 med et nettooverskud på 130,7 millioner dollar, hvilket er tæt på en fordobling i forhold til overskuddet på 74,6 millioner dollar i 2009. Driftsoverskuddet (EBITDA) steg fra 134,9m dollar i 2009 til 252,2m dollar i 2010.
”Vi er meget tilfredse med resultatet. Vi har igennem de år hvor der har været krise, været i stand til at levere gode resultater. Vi har placeret os rigtigt i markederne, og har været i stand til at øge indtjeningen”, siger adm. direktør Torben Janholt til maritimedanmark.dk.
Resultatforbedringen skyldes primært forbedrede markedsvilkår for tørlastskibe og ekstra kapacitet primært på grund af nybygninger, der tilgik flåden, men også resultatbidrag fra koncernens to offshore-enheder, hvor 2010 var første hele driftsår.
Lauritzen Offshore Services, kom ud af 2010 med et driftsoverskud på 61,3 millioner dollar.
”Dan Swift har været beskæftiget i over et år hos Statoil, uden nogen uheld - og med stor succes. Og nu er den så beskæftiget for Shell ud for Vestafrika, også til deres store tilfredshed, så det er yderst tilfredsstillende”, siger Torben Janholt.
Forrentning af den investerede kapital var 10,2 procent mod 6,1 procent i 2009 mens forrentning af egenkapitalen var 11,1 procent mod 6,9 procent i 2009. JL’s soliditetsgrad var 52 procent, hvilket er uændret i forhold til 2009.
Den investerede kapital udgjorde i alt 2.049 millioner dollar
mod USD 1.814 millioner dollar ultimo 2009. Ved udgangen af 2010 var JL’s investerede kapital mere end seksdoblet siden 2004, da den nuværende vækststrategi blev påbegyndt.
Ledelsens forventninger til 2011:
"2011 bliver et hårdt år", siger Torben Janholt til maritimedanmark.dk.
"Vi har som andre oplevet, at nogle af vores modparter ikke har kunnet leve op til de aftaler vi har indgået. Nogle af de der lige med nød og næppe har klaret sig gennem krisen, falder nu, hvor markedet desværre ikke er særlig godt - og det gælder både tank og bulk”, siger Janholt.
Den økonomiske vækst forventes at fortsætte i 2011, omend knapt så stærkt som i 2010. For skibsfarten indebærer det en forventning om yderligere vækst i 2011, om end i et afdæmpet tempo. Tilgangen af ny tonnage forventes at blive på omtrent samme niveau som i 2010.
Tørlastmarkederne forventes at opleve stor volatilitet med gennemsnitligt lavere fragtrater end i 2010 og med stigende pres på især større skibsstørrelser. Efter en svag start forventes markedet for MR produkttanksskibe at blive styrket i løbet af året. Mindre gastankskibe forventes at opnå tilfredsstillende rater. Offshore servicemarkedet er ved at finde sit leje efter den kraftige reaktion oven på ulykken i den Mexicanske Golf i april 2010. Yderligere aktivitet kan forventes, da olieprisernes høje niveau forventes at fortsætte.
I starten af 2011 var 55 procent af den forventede omsætning sikret via indgåede kontrakter.
Nettoresultatet forventes at blive væsentligt lavere end for 2010, dels som følge af engangsposter indeholdt i resultatet for 2010, inklusive kompensationsbetalinger fra modparter og tilbageførsel af hensættelser (i alt 73,8 millioner dollar), dels ændret beskæftigelsesmønster for hotel- og service-fartøjet Dan Swift, lavere indtjening fra Capesize segmentet samt modparters misligholdelse af kontrakter i begyndelsen af 2011. Hertil kommer, at den seneste udvikling i Mellemøsten, Nordafrika og Japan kan påvirke væksten i den globale økonomi og internationale søfart.
”Men vi kommer ud med et plus på bundlinjen – helt klart et plus”, siger Torben Janholt til maritimedanmark.dk.
Væsentlige begivenheder:
• JL fik leveret i alt ti nybygninger, heraf seks tørlastskibe, tre MR produkttankskibe og et gastankskib. Derudover blev seks tørlastskibe taget på længerevarende periodecertepartier.
• Takket være en betydelig fornyelse og udvidelse af JL’s flåde inden for de seneste år ejer JL i dag en moderne og effektiv flåde af tørlastskibe med en gennemsnitsalder på 1,5 år, gastankskibe på 9,6 år, produkttankskibe på 2,3 år og offshore servicefartøjer på 6,0 år.
• JL udvidede sine finansieringskilder til også at omfatte lån med eksportgarantistøtte samt erhvervsobligationer.
• Lauritzen Tankers blev medlem af og partner i den nydannede pool for produkttankskibe under ledelse af Hafnia Management.
• Lauritzen Offshore’s service- og hotelfartøj, Dan Swift, opnåede allerede ved sin første kontrakt for Statoil ud for Brasiliens kyst stor succes. Skibet er for øjeblikket beskæftiget for Shell ud for Nigerias kyst.
• Det samlede antal skibsdage steg med 6% til mere end 54.300 i 2010 med en gennemsnitlig flåde på 149 skibe (140 skibe i 2009).
Kilde: J. Lauritzen