J. Lauritzen i gang med ny tørlaststrategi
Rederiet J. Lauritzen har valgt at frasælge sine capesize-skibe for i stedet at fokusere på de mindre tørlastskibe for at mindske afhængigheden af Kina og dermed blive mindre påvirket af den kinesiske nedtur. De små tørlastskibe kan bruges til flere varetyper og destinationer.
”Capesize-skibe er ekstremt afhængige af Kina. De sejler jernmalm og kul, som har den største Kina-faktor. Derfor har de skibe det allerværst. Tørlastforretningen har vi skåret til, så vi ikke længere er i de store skibsstørrelser. Vi koncentrerer os om de mindre skibe”, siger Jan Kastrup-Nielsen, adm. direktør for J. Lauritzen.
”De mindre skibsstørrelser giver mange flere muligheder, for eksempel inden for tømmer, cement, mineraler, korn, foderstoffer og gødning. Og der er mange flere ruter – ud og ind af Afrika, Sydamerika osv.”, tilføjer han.
Desuden koncentrerer rederiet sig i stigende grad om at have andres skibe i management. ”Det bliver en større del af forretningen fremover”, siger Jan Kastrup-Nielsen.
I årets første ni måneder fik J. Lauritzen et underskud på 160,7 millioner dollar mod et overskud på 16,3 millioner dollar i samme periode 2014. Omsætningen for perioden faldt til 264,7 millioner dollar fra 371,4 millioner dollar i 2014.
Kilde: Dagbladet Børsen