ITF roser Maersk for corona-sikring af søfolk

Der var roser til A.P. Møller Maersk på selskabets generalforsamling i dag fra ITF, det internationale forbund for transportarbejdere, for håndteringen af corona-pandemien i forhold til sikring af søfolk på rederiets flåde. Men også kritik for et engagement i Australien.

A.P. Møller - Maersk afholdt tidligere i dag sin generalforsamling digital.. .

ITF repræsenterer 20 millioner transportarbejdere fra fagforeninger i 147 lande. Og dermed også verdens søfolk og havnearbejdere, hvoraf Maersk som global storspiller beskæftiger i titusindvis. ITF uddelte roserne til Maersk for håndteringen af besætninger på Maersks skibe under pandemien.

På grund af corona har mange tusinde søfolk verden over været forhindret i at forlade deres skibe og i at komme hjem.

Men Maersk har formået at udskifte sine besætninger løbende og får derfor ris for at hjælpe sine søfolk bedst muligt gennem vanskeligheder forårsaget af corona-restriktioner og store begrænsninger på rejsemuligheder verden over, skriver ITF i en pressemeddelelse.

”Maersk har gjort et ekstraordinært arbejde, gået forrest og været godt eksempel for resten af branchen, når det gælder udskiftninger af besætninger i en verden fyldt med problemer og en branche, hvor andre rederier har set mere på egen pengepung og bundlinje end på at hjælpe de søfarende ud af den kattepine corona-krisen har skabt, udtaler Jacqueline Smith, der er Maritim koordinator i ITF.

Men der er også ris til den danske transport-gigant.

Jacqueline Smith peger på, at Maersk risikerer alvorlige ridser i sit omdømme som en ansvarlig virksomhed, efter at Mærk sidste år valgte at engagere sig med ICSTIs Victoria, der driver International Container Terminal (VICT) i Melbourne.

ITF brugte derfor Maersks generalforsamling til at spørge Maersk om, hvorfor skibsgiganten fortsætter med at drive forretning med det kontroversielle terminalselskab, der af de australske fagforeninger er blevet stemplet som en ”bekvemmelighedshavn”, der underminerer de vilkår, der er aftalt i de australske overenskomster.

”Traditionelt har Maersk gode politikker på papir og dermed i de forventninger, der skabes for Maersks leverandører. Derfor er vi overrasket over, at virksomheden synes at have udviklet et blindt punkt, når det kommer til hvad der nu er kendt som Australiens mest aggressive og fagforeningsfjendske containerterminal. Her bakker man ikke op om fagforeninger og kollektive forhandlinger”, siger Jacqueline Smith.

”Maersk har tiltrådt FN’s Global Compact og dermed støtten til kollektive forhandlinger og aftaler. Vi ønsker derfor at se det samme engagement i hele Maersks forsyningskæde, uanset om arbejdstagere er direkte ansat hos Maersk eller ej.

Vi beder derfor Maersk om at stå fast på sine værdier og undgå Vict, indtil terminalen og dets moderselskab ICTSI afslutter deres fjendtligheder over for arbejdere og deres rettigheder. Det spørgsmål vil vi rejse igen overfor Maersks ledelse i de kommende uger, siger Jaqueline Smith.

Kilde: ITF

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Ny ejer af Oslo-ruten dropper anløb i Frederikshavn

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Maersk overhalet på ruterne over Stillehavet

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Scandlines i samarbejde med motorproducent om e-metanol

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Menneskelig fejl bag kollission

03.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye og forbedrede elektroniske søkort for Grønland på vej

03.12.2024Maritimedanmark.dk

Norden sælger to gamle og leaser to nye

03.12.2024Maritimedanmark.dk

Scandinavian Star: Erhvervsministeriet kan ikke finde vigtigt fortroligstemplet dokument

02.12.2024Maritimedanmark.dk

Angrebene vil fortsætte trods våbenhvile

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark