IMO udskyder beslutninger om klima-tiltag
Sidste uges mødes i IMO´s miljøkomite blev ikke en fest for dem, der gerne så hurtige tiltag mod skibsfartens udledning af drivhusgasser. De fleste af de forslag, der lå på bordet, blev sendt til yderligere behandling i det kommende år.
En ting er at have en målsætning om at nedbringe skibsfartens bidrag til klimaforandringerne. Noget helt andet er at blive enige om midlerne på den korte bane. Det lykkedes ikke på den forgange uges møde i IMO´s miljøkomite (MEPC), hvor de kortsigtede forslag - inkl. det om at hastighedsnedsættelse - blev dirigeret videre til yderligere forhandlinger i det kommende år, skriver Lloyds List.
Således blev det besluttet, at diskutere emnerne ved to nye møder, et i november i år og et andet umiddelbart inden den næste årsmøde i komiteen. På disse møder skal medlemslandene overveje foranstaltninger omkring den operationelle energieffektivitet, om reduktioner af metangas udslip og udslip af flygtige organiske forbindelser samt indsatser, der kan fremme skibsfartens brug af alternative brændstoffer med lavere eller slet ingen CO2-udledning.
Medlemmerne enedes dog om at skærpe designkravene til nye skibe i det såkaldte Energy Efficiency Design Index (EEDI). Det betyder, at nye containerskibe, fragtskibe, LNG-tankere og krydstogtskibe skal udlede 50 pct. mindre CO2 i 2022. Tidligere var kravet en reduktion på 30 pct. i 2025.
Ændringen får dog ifølge International Council on Clean Transportation (ICCT) kun en begrænset effekt og kaldes “et beskedent, men nødvendigt skridt i kampen mod klimaforandringer.”
Op til mødet havde EU-landene krævet, at IMO evaluerer de regler, der gælder omkring scrubbere med fokus på den såkaldte “open-loop” type, der sender den svovl, der er renset ud af røgen, ud i havet. Denne udledning af svovlholdig rensevand er allerede blevet omfattet af restriktioner i bl.a. Singapore og Kina.
MEPC tilsluttede sig EU-landenes ønske og nærmere videnskabelige undersøgelser af rensevandets indflydelse på havvandet skal nu gennemføres, skriver Lloyds List.
Redaktionen