IMO tættere på en ny polarkode
Efter intense forhandlinger har IMOs underkomité for skibes design og konstruktion udarbejdet et udkast til polarkoden. Koden er et særligt regelsæt, som skibe skal opfylde, hvis de sejler i de polare farvande
Flere dele af polarkoden samt relaterede konsekvensændringer af SOLAS og MARPOL skal nu behandles i andre af IMO’s underkomitéer og komitéer. Eksempelvist skal uddannelsesdelen drøftes i uddannelsesunderkomitéen (HTW), og havmiljøreglerne er på dagsordenen i miljøkomitéen (MEPC), før polarkoden forventes vedtaget af søsikkerhedskomitéen (MSC 94) i november 2014.
På et møde i underkomiteen i sidste uge understregede Danmark sit fokus på at forbedre sikkerheden i Arktis, herunder særligt i grønlandske farvande. Bl.a. gav Danmark en smagsprøve på mulighederne i det nyudviklede ArcticWeb.
ArcticWeb er en operationel webservice, der samler og præsenterer maritime informationer, der er relevante ved sejlads i Arktis, og gør det muligt for skibe at koordinere sejlads, udføre risikovurdering og få detaljerede oplysninger om bl.a. is, vejr og navigationsadvarsler.
Præsentationen var velbesøgt og fik positive tilbagemeldinger fra både industri og myndigheder.
Andre særligt interessante emner på mødet var:
Anvendelse af plastikrør i skibe Vindmølle- og offshore-skibe Placering af gastanke i LNG-skibe Test af vandtætte inddelinger i skibe Stabilitet
Kilde: Søfartsstyrelsen