ICS vil have globale afgifter på brændstof
Den internationale rederi-organisation ICS/ISF er netop blevet enig om at anbefale afgifter på skibsbrændstof, som den foretrukne måde at klimaregulere skibsfarten. Afgifterne skal gælde for de skibe, der allerede i dag sejler på verdenshavene.
Afgifterne er et element i den samlede klimapakke, som den internationale søfartsorganisation IMO arbejder på netop nu.
”En regional EU-regulering på klimaområdet vil være ineffektiv i forhold til at beskytte miljøet og i øvrigt stærkt konkurrenceforvridende. Det vil være en meget ulykkelig udgang på både landenes og branchens ønske om at agere klimavenligt på globalt plan, og tanken om kvotehandel er ikke populær uden for Europa. Derfor er jeg meget glad for, at der er enighed om at arbejde for globale afgifter i stedet”, siger direktør i Danmarks Rederiforening Peter Bjerregaard.
Beslutningen om at anbefale afgifter frem for kvoter på brændstof, blev truffet på et ICF/ISF-møde i Hamborg i sidste uge. Dermed er uenigheden om afgifter kontra kvoter på brændstofforbruget i den internationale rederiforening nu slut.
Danmarks Rederiforening har, sammen med de danske myndigheder, længe arbejdet for brændstofafgifter som den mest retfærdige og mindst bureaukratiske måde at regulere CO2 udslippet fra skibsfarten på. Danmark har allerede stillet forslaget i IMO, som reelt er den FN-organisation, hvor verdens nationer vedtager love og regler på skibsfartsområdet.
Den nye enighed i den internationale rederiorganisation, håber direktør i Rederiforeningen Peter Bjerregaard, kan bidrage til at IMO når frem til fælles global regulering, der stiller alle skibe i verden lige, frem for en situation, hvor EU mister tålmodigheden og vedtager en regional regulering.
Skibsfart er den mest klimavenlige transportform. 90 % af den samlede verdenshandel transporteres i dag på havet, mens skibsfarten udleder mindre end 3 % af verdens CO2.
Kilde: Danmarks Rederiforening