Højtflyvende bro over Københavns Havn
Vinderen af arkitektkonkurrencen om de to tårne og broen mellem Langeliniespidsen og Marmormolen blev den verdenskendte amerikanske tegnestue Steven Holl Architects. Dommerkomiteen blev overvist af forslagets kompakte tårne, der er tilpasset havnemiljøet, og broen der 'mødes som et håndtryk over havnen'.
Området omkring Marmormolen vil være ramme for den kommende FN-By i København, ca. 25.000 etagemeter boliger, samt yderligere ca. 55.000 etagemeter erhvervsbyggeri og et hotel. Den nye plan for Marmormolen giver Østerbro en helt ny adgang til havn og vand.
Marmormolen, Marmorvej og Marmorkaj er opkaldt efter Den Ankerske Marmorforretning, der etablerede sig i 1895 som den første industrivirksomhed i Frihavnen. Virksomheden videreføres i dag under navnet Stenex ved spidsen af Marmorkaj. Den meste af marmorværket blev dog ryddet i 1980'erne.
Molen rummer i dag et verdenslager for FNs børnehjælpsorganisation UNICEF. Lageret bruges også af en række andre FN organisationer. Molen rummer også Lodsstation.
3XN Arkitekters oprindelige masterplan for udviklingen af Marmormolen skaber ikke blot en helt ny, attraktiv bydel mellem Amerika Plads og Nordhavnen, den giver ikke mindst beboerne på Østerbro direkte adgang til alle havnens og Øresunds kvaliteter.
Som det er nu, skal man forcere både adskillige jernbanespor og heftigt trafikerede vejbaner for at nå ned på havnen fra Østerbro. Med den nye plan bindes havnen og Østerbro sammen på en helt ny måde, der både vil give masser af liv på den nye havn og masser af muligheder for aktiviteter for folk på Østerbro. Projektet lægger i det hele taget stor vægt på, at den nye bydel bliver præget af diversitet, oplevelse, sammenhæng og social interaktion.
Hovedgrebet omdanner molen til en integreret bydel med tre forskellige identiteter, defineret af tre øer med kanaler, der trækker vandet helt ind i hjertet af den nye bydel. Projektet forbinder bydelen og dermed havnen med både Østerbro og Langelinie. Østerbro forbindes via etableringen af en gang- og cykelbro henover banearealet og i kraft af viadukten ved Nordre Frihavnsgade. Forbindelsen til Langelinie består i en bro mellem Marmormolen og Langelinie.
Erhvervsbåndet i den sydlige del af Marmormolen er udformet, så det afskærmer boligerne mod støj fra DFDS-færgerne. Tårnet og broen vil danne indsejlingsportal for færgerne, der kommer fra Oslo og Polen, og vil blive et meget synligt vartegn for Østerbro og den kommende bydel i Nordhavn. Broen mellem Marmormolen og Langelinie har et spænd på 160 meter og en undersidehøjde på 65 meter, og herfra vil man have en flot udsigt over det indre København og hele Københavns havn.
FN-byen i den østlige del af Marmormolen stiller som bygningskompleks nogle helt særlige krav til sikkerhed. Det imødekommes i projektet bl.a. ved at FN-byen har sin egen ø. FN-byggeriet kan udbygges i to faser: Første fase består af den vestlige del på 30.000 m2, og anden fase af den østlige del på 15.000 m2.
Hotellet ligger optimalt i forhold til den kollektive trafik og supplerer og underbygger de internationale aktiviteter i området.
De 25.000 m2 boliger er disponeret langs kanalerne. Det styrende princip er, at alle boliger vil have adgang til både private og offentlige uderum, ligesom alle boliger har udsigt til enten hav eller en kanal.
Se også Billedserier: Havnebro
Kilde: By & Havn