Høj radioaktivitet i tidligere Mærsk-skib
Der er fundet ulovlige mængder radioaktivitet i det tidligere Mærsk-skib North Sea Producer, som er sendt til ophugning i Bangladesh. Skibet indeholder radioaktivt materiale, som overstiger grænsen for den tilladte mængde, oplyser miljømyndighederne i Bangladesh til Danwatch.
"Vi fandt naturligt opstået radioaktivt materiale, som overstiger den tilladte mængde. Ingen kunstige radioaktive elementer blev fundet. I nogle dele af skibet fandt vi nogle rør, som har et niveau af radioaktivitet, der overstiger den tilladte grænse”, siger Masud Kamal, inspektør ved Atomic Energy Centre i Chittagong, som har været med til at inspicere skibet.
De tre myndigheder Bangladesh Atomic Energy Commission, Bangladesh Atomic Energy Regulatory Authority og Marine Port Initiative of Bangladesh er blevet pålagt at indlevere inspektionsrapporten til Højesteret i Bangladesh indenfor 10 uger.
Højesteret har givet miljømyndighederne tre uger til at forklare, hvorfor man gav grønt lys for ophugningen af North Sea Producer, når det efterfølgende har vist sig, at fartøjet indeholder ulovligt høje mængder radioaktivt materiale.
Miljømyndighederne i Bangladesh stoppede skrotningen af fartøjet i november sidste år, da skibets nuværende ejere tilsyneladende havde skjult oplysninger om farlige kemikalier og muligvis radioaktivt materiale ombord på skibet.
Mærsk solgte FPSO-fartøjet North Sea Producer til fortsat drift til et anonymt selskab, men ifølge Dagbladet Politikens oplysninger i efteråret 2016, er dette selskab også storleverandør af ophugningsmodne fartøjer til stranden i Bangladesh.
Ifølge oplysninger fra Mærsk var der i købsaftalen en klausul om, at hvis skibet skulle hugges op, var køberen forpligtet til at gøre det under forsvarlige forhold. Mærsk fremhævede også, at man forsøgte at standse ophugningen, da man opdagede, at det ville ske under kritisable forhold i Chittagong.
Mærsk har tidligere oplyst, at før de solgte skibet, var der lavet en rapport til køberen, som oplyste, at der stadig var farlige stoffer i skibet. Tilsyneladende fulgte den lovpligtige liste over farlige stoffer ikke med skibet til Bangladesh, da skibet ikke var renset, som det burde være.
Højesteret har bedt om forklaring på, hvorfor der ikke er rejst sigtelse mod sælger af skibet for at give falske oplysninger om skibets tilstand, og hvorfor der ikke er udpeget udenlandske eksperter til at sikre, at ophugningen af skibet sker forsvarligt, skriver The Daily Star.
North Sea Producer, der var i drift i Nordsøen i 18 år, er bygget på Lindøværftet i 1984, oprindeligt som tankskibet Dagmar Mærsk. I 1997 blev det bygget om til en FPSO og blev herefter brugt som flydende lager og bearbejdningsanlæg for olien.
Der blev brugt tonsvis kemikalier om bord, og inspektioner viste, at olien bragte naturligt forekommende radioaktive stoffer med op fra undergrunden. De radioaktive stoffer kan samles på indersiden af rørene og koncentreres, så strålingen når et niveau, hvor den kan udgøre en risiko for arbejderne.
Inspektionen af skibet er dog ikke færdig endnu, fortæller Masud Kamal til Danwatch. Myndighederne undersøger, om der er andre skadelige stoffer, som også skal fjernes, inden skrotningen kan genoptages.
Kilde: Danwatch
Læs mere om sagens tidligere forløb HER HER
og HER