HMM sejler lille overskud hjem i 2. kvartal
Sydkoreas største rederi HMM har tilsyneladende haft stor gavn af at indtræde i THE Alliance. Sammen med lavere brændstofpriser og højere fragtrater alliancen hjulpet rederiet til sorte tal på bundlinjen i 2. kvartal, mener rederiet.
For et år siden var handelskrigen mellem Kina og USA sammen med høje brændstofpriser medvirkende til, at det sydkoreanske rederi realiserede et underskud på ca. 170 mio. dollar i 2. kvartal.
I år peger HMM på deltagelsen i THE Alliance og leveringen af rederiets første megaskib på 24.000 teu som væsentlige årsager til kvartalets overskud på knap 24 mio. dollar.
“Driftsoverskuddet for både container- og bulkforretningen vendte tilbage igen primært på grund af justeringer af ruterne, reduktion af omkostningerne og øgede fragtrater,” siger HMM.
Rederiet oplyser, at containervolumenerne faldt med 20,9 pct. i forhold til sidste år og landede på 1,78 mio teu for kvartalet, primært på grund af Covid-19 pandemien.
Men trods det tror HMM, at fragtraterne på ruterne over Stillehavet “forventes at forblive stærke” på den korte bane, drevet af en stigning i fragtvolumenerne på grund af stigende økonomisk aktivitet i USA.
HMM´s flåde bestod ved udgangen af kvartalet af 62 containerskibe, ni tankskibe, 24 bulkcarriers og fire heavylift fartøjer.
Kilde: TradeWinds