Historien om Rhederi M. Jebsen m.fl.
Den dedikerede journalist, fotograf, forfatter og udgiver af maritime bøger, Bent Mikkelsen, er nået til 14 bind i sin serie om de danske rederier. Denne gang med det navnkundige rederi M. Jebsen i centrum.
Rhederi M. Jebsen blev stiftet i den dengang tyske by Apenrade (Aabenraa) i 1872 af kaptajn M. Jebsen. Han opbyggede over årene en betydelig flåde af dampskibe under tysk flag. Forholdsvis kort efter leveringen af de første dampere blev flere af skibene sejlet til Østen, hvor de blev sat i fart mellem Hong Kong og op langs Kinas kyst eller til Filippinerne. Sådan fortsatte det i henved 100 år indtil 1983, da Jebsen Gruppen valgte at stoppe med skibsfart og udelukkede blev et handelsfirma.
Rederivirksomheden skiftede efter genforeningen i 1920 til dansk flag og kontoret kom da til at ligge i Aabenraa. Skibene i Jebsen flåden, som talte 48 enheder, havde stort set alle et besøg i hjemhavnen Aabenraa når de blev afleveret fra fortrinsvis Howaldtswerke i Kiel. Derefter sejlede de til Østen og kom aldrig tilbage til Sønderjylland.
Et andet rederi der omtales I bogen er Hans Petersen fra Årøsund. Det er historien om en kaptajn, der købte et lille tankskib på 176 DWT i 1959 og startede med at transporterer flydende produkter i bl.a. indenrigsfart. Det udviklede sig over årene til et dusin skibe og endte med en meget dyr nybygning med navnet Hanne Lupe, der blev leveret i 1981. Den kom til at koste rederiet livet og måtte sælges på tvangsauktion i Rotterdam.
Et af de mere spektakulære skibe i Hans Petersens flåde var Inger Lupe, der blev købt i 1970 og som i 1973 blev sendt til Den Persiske Golf under et timecharter til BP for at forsyne borerigge i Golfen med gasolie m.v. Der kom Inger Lupe til at sejle lige til rederiet lukkede i 1985. Skibets mangeårige skipper Jørgen Bork citeres i bogen for at sige: Det var den bedste hyre, jeg nogensinde har haft.
Den tredie beretning handler om skibsfører Ejnar Laurits Christensen fra Løgstør, der i 1935 startede med en stållogger på 159 DWT. At han måtte starte på egen hånd skyldes uheldige omstændigheder, idet han året før havde være ansvarlig for at Dampskibsselskabets Orients motorskib Victoria (bygget 1927) gik på grund på kysten af det sydlige Australien og blev vrag.
Efter dette måtte han starte selv for at få hyre. Han sejlede derefter med stålloggeren, som fik navnet Edna, indtil 1972, da skibet blev lagt op i hjembyen Løgstør med et til salg skilt på. Da skibet omsider blev solgt i 1978 slog Ejnar Christensen og Edna en rekord, som det private skib, der havde været ejet af samme person i længst tid.
Logger gik et nyt liv i møde hos en amerikansk skipper, der lod det ombygge til sejlførende fragtskib og bl.a. sejlede teak kævler fra Indonesien til San Fransisco eller the i store baller fra Shanghai til Los Angeles. Edna blev senere solgt til kvindelig amerikansk skipper, der sejlede forsyningsfart i mellem de små øer i Stillehavet, og der forliste skibet i 1990.
Bogen udkommer 15 december 2013, men på grund af et teknisk problem med indbindingen af bogen vil den første være klar kort efter årsskiftet: Altså januar 2014
Pris: 350 kroner
Forlaget Betty Nordgas TROMSØVEJ 12
•
6950 RINGKØBING
•
TLF. 24 24 13 35