Helsingør satser på krydstogt og biomasse
De har ingen bulk i Helsingør, men til gengæld en meget aktiv færgerute og et stort krydstogtsegment. Nu arbejder man på en ny havn, der skal servicere både biomasse og de 300.000 turister, der årligt kommer for at se Hamlets slot.
”Krydstogtturisme og biomasse er de to områder, vi ser vokse i fremtiden, ved siden af færgefarten”, siger Jesper Schrøder, direktør i Helsingør Havn.
I dag er det vigtigste segment klart færgedriften, men det er ambitionen, at krydstogt kan overhale. Helsingør er allerede en stjernelokation rent turistmæssigt – med 300.000 krydstogtgæster om året, hvoraf en del dog køres ind i busser for at se Kronborg, ’home of Hamlet’, som man markedsfører destinationen.
Havneledelsen er nu ved at undersøge muligheden for at etablere en kaj syd for Scandlines’ havneleje, der kan tage de store krydstogtskibe. I dag er tre kajer i Helsingør Havn klar til de mindre krydstogtskibe, men de store er henvist til reden, hvorfra turisterne så skal sejles ind.
Havnebestyrelsen har bevilget penge til en VVM-undersøgelse, der så skal vise, om man kan leve op til dens krav. VVM-undersøgelsen er klar i sommeren 2019, og hvis alt går som håber havnen at have en ny krydstogtterminal i 2021.
Jens Schrøder påpeger, at biomasse vokser på en meget gunstig facon. Helsingør Forsynings kraftværk gør klar til at bruge 100 procent biomasse fra efteråret. Kraftværket skal bruge et sted mellem 130-150 ton om året fra 2019.
Helsingør Havn konkurrerer dog med Hundested og Køge om at få skibene med biomasse til at bruge havnen. Direktøren mener dog, at Helsingør har en fordel, da udgifterne til transport fra de to andre havne vil få prisen til at stige 70. Havneledelsen regner med at få et skib ind om ugen.
”Vi forventer at få en omkring 3.500 tonner ind, og det vil kræve 70 lastbiler, som skal arbejde 12-14 timer om ugen for at få træflis fra skibet til værket. Det vil vi godt kunne modtage i centrum, men en kaj syd for lejet er langt bedre for byen”, siger havnedirektøren, der fornemmer opbakning i byrådet.
Kilde: Danske Havne