Havvind i fokus på ambassadørmøde
Med 92 hjemvendte ambassadører fra hele verden, sætter Danske Rederier tirsdag eftermiddag fokus på de store muligheder, Danmark har inden for offshore vind. Målet er at indfri det store potentiale, vinden bringer med sig.
Til hverdag bor og arbejder de i blandt andet Beijing, Berlin og Bruxelles. Men denne uge er de 92 ambassadører udsendt af Danmark hjemme i København til den årlige ambassadøruge.
Traditionen tro lægger en flok af dem også vejen forbi Amaliegade, hvor de under besøget hos Danske Rederier tirsdag eftermiddag vil få et overblik over de muligheder – og udfordringer – der er for dansk eksport i forhold til udbygningen af havvind internationalt.
Jacob Meldgaard, CEO i TORM og formand for Danske Rederier, vil byde ambassadørerne velkommen.
”En beslutning om at investere i havvind er ikke kun en beslutning om at sikre en grønnere energiproduktion. Det er samtidig en beslutning om at sikre tusindvis af arbejdspladser. Derfor er jeg utrolig glad for, at ambassadørerne lægger vejen forbi, så vi sammen kan diskutere, hvordan vi i partnerskab bedst kan indfri eksportpotentialet på offshore vind området”, siger Jacob Meldgaard.
Havvind er i dag allerede stort i dansk kontekst, og det kan blive endnu større. Når de kommende danske energiøer er fuldt udbygget, vil der være installeret syv gange så meget kapacitet, som vi har i dag.
Arbejdet med energiøerne hører under Klima, Energi- og Forsyningsministeriet med Energistyrelsen i front. Kristoffer Böttzauw, direktør i Energistyrelsen, vil over for de danske repræsentationer fortælle om, hvordan energiøerne vil styrke Danmarks position som foregangsland for en grøn omstilling af energisektoren.
”Med energiøerne starter vi et nyt kapitel i den danske energisektor. Danmark har længe været en rollemodel, man kigger til for inspiration inden for havvind – og det er vores forhåbning, at vi med energiøerne endnu en gang vil kunne sætte nye standarder for vedvarende energi. Til gavn for dansk eksport, beskæftigelse og ikke mindst klimaet”, siger Kristoffer Böttzauw.
Under besøget hos Danske Rederier vil ambassadørerne få mulighed for at høre om de udfordringer, rederier som bl.a. ZITON, ESVAGT og World Marine Offshore møder, når de byder på nye opgaver rundt i verden. Og der vil være deltagelse af flere andre dele af værdikæden knyttet til havvind.
”Hvor havvind for få år siden blev betragtet som en niche, er det i dag big business, som mange rederier ser gode muligheder i. Men, hvis vi skal lykkes med at gøre os gældende i de nye markeder, får vi i den grad brug for en hjælpende hånd fra vores repræsentationer ude omkring i verden. Vi skal i partnerskab give havvind medvind, og jeg ser derfor frem til besøget i eftermiddag”, siger Jacob Meldgaard.
FAKTA
Der skal benyttes 17 forskellige skibstyper over en havvindmølleparks levetid. Allerede i dag er 187 dansk-opererede fartøjer og 45 danske rederier helt eller delvist beskæftiget med havvind. Det tal forventer Danske Rederier vil stige over de kommende år. I Danmark vil etableringen af de kommende offshore parker Kriegers Flak og Thor ikke kun bidrage til mere vedvarende energi til danskerne. Etableringen af disse nye havvindmøller skaber vækst og mere end 14.600 årsværk understøttes, frem mod 2030 i nogle af Danmarks vigtigste eksporterhverv.
OECD forventer, at markedet for havvindmøller vil vokse eksplosivt frem mod 2030. Væksten vil primært drives af USA og Kina. Især i USA er offshore vind på vej frem – hvor bl.a. Ørsted og Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) er involveret i flere kommende projekter. Flere danske rederier har annonceret deres tilstedeværelse på markeder i både Taiwan og USA. Heriblandt Esvagt, Cadeler, World Marine Offshore og DEME Offshore.
Kilde: Danske Rederier