Havarirapport om kollision med dødsfald
Den 10. juli 2014 kolliderede det danske fiskeskib Inger Marie og det maltesiske fragtskib RIG cirka 11 sømil nordøst for Læsø. Inger Marie sank kort tid efter kollisionen, og den 66-årige skipper fra Læsø, der var det eneste ombordværende besætningsmedlem, omkom.
Kollisionen fandt sted i godt vejr, mens der kun var lidt trafik i området. Omstændighederne tyder på, at hverken Inger Maries skipper eller den vagthavende officer på RIG var klar over det andet skibs tilstedeværelse og risikoen for kollision indtil ganske få øjeblikke før den fandt sted. Den vagthavende på RIG forsøgte at undgå kollisionen ved at dreje til styrbord, men manøvren blev foretaget for sent.
Det er usikkert, om skipperen om bord på Inger Marie blev klar over risikoen for en kollision, før den indtraf. Efter kollisionen satte RIG’s besætning mand-over-bord-båden i vandet, dog uden at kunne lokalisere skipperen. Da manden inden for en time efter kollisionen blev bjærget, var han allerede død. Han blev bragt til et hospital i den svenske by Gøteborg, da kollisionen fandt sted i svensk farvand.
Det er usikkert, hvorfor skipperen på Inger Marie ikke blev klar over kollisionsrisikoen, men han var sandsynligvis optaget af arbejde på dækket agten for styrhuset og så derfor ikke RIG nærme sig.
På RIG anvendte den vagthavende officer ikke radaren aktivt og plottede ikke skibene i området. Den vagthavende officer så ikke visuelt Inger Marie, fordi han ikke bevægede sig rundt på broen og/eller var optaget.
Den Maritime Havarikommission har udarbejdet en søulykkesrapport på engelsk som kan læses HER
Kilde: Den Maritime Havarikommission