Hanjing og HMM foreslås fusioneret
Den koreanske skibsfartsindustri har officielt foreslået, at Hanjin Shipping fusionerer med Hyundai Merchant Marine (HMM). Når Hanjin Shipping i rets-ledede omstrukturering er overstået, bør virksomheden stabilisere forretningen og fusionere med HMM senere, mener industri kilder.
”Når Hanjin Shipping går i betalingsstandsning, vil selskabet bestemt ikke genopstå, men blive likvideret. I dette tilfælde vil 1,2 millioner containere, der håndteres sammen med de globale rederier, blive lammet, hvilket skaber stor logistisk forstyrrelse”, siger Korea Shipowners 'Association (KSA).
Faldet i salg og omladning af container laster hos Hanjin Shipping og skyhøje forsendelsesomkostninger vil medføre årlige tab af 15,25 milliarder dollar. 2.300 ansatte, der arbejder i havnen og handelsindustrien i Busan kan miste deres job.
Hanjin Shipping bør først normaliseres og senere fusionere med HMM for at reducere omkostningerne og forbedre konkurrenceevnen.
KSA og sammenslutningen Korea Maritime Industries, som består af 48 organisationer i den maritime sektor, har planer om officielt at komme med en sådan anbefaling til regeringen og de finansielle virksomheder i dag den 29. august.
”HMM kan erhverves af udenlandske rederier til enhver tid. Når Hanjin Shipping forsvinder og de indenlandske havne opererer under kapacitet, vil omsætningen hos HMM sandsynligvis skrumpe yderligere”, siger Cho Bong-ki, en højtstående embedsmand i KSA.
”Når både Hanjin Shipping og HMM kommer under ledelse af Korea Development Bank, kan de to selskaber fusionere gnidningsløst. De statslige myndigheder har brug for at tænke over fremtiden for den koreanske skibsfart og træffe en beslutning” siger en leder fra industrien.
Kilde: BusinessKorea