Hamburg Süd salg på plads
Det Maersk-ejede Hamburg Süd har nu afsluttet salget af sin tørlastforretning til The China Navigation Company, CNCo, efter at myndighedsgodkendelserne er faldet på plads. Salget af tørlastforretningen sker som et led i Maersks strategi om at koncentrere sig om containerforretningen.
“Med dette strategiske skridt kan Hamburg Süd - som en del af Maersk familien - nu fokusere på containerforretningen,” siger Dr. Arnt Vespermann, CEO i Hamburg Süd.
“Vores tørlastforretning har været en integreret del af vores selskab og en succes i mere end tres år og i dag vil vi gerne takke vores kolleger for alt, hvad de har gjort for selskabet,” siger han.
Handlen mfatter Rudolf A. Oetker (RAO), Furness Withy Chartering og bulkaktiviteterne i Alianca Navegacão (Aliabulk).Tanker-aktiviterne i RAO forbliver dog som en del af Hamburg Süd gruppen.
Hamburg Süd ’s chartrede tørlastflåde er på cirka 45 skibe, i segmenterne: Handysize, Supra / Ultramax og Kamsarmax / Panamax. Den opereres fra Hamburg, London, Melbourne og Rio de Janeiro. De transporterer blandt andet landbrugsråvarer, malm og stål fra havn til havn globalt, afhængigt af kundens behov.
CNCo, med hovedkontor i Singapore, er helejet af den multinationale Swire-koncern. Virksomheden beskæftiger i dag omkring 2.500 ansatte globalt og ejer og driver omkring 135 skibe, der hovedsageligt består af tørlastskibe og multifunktionsfartøjer.
Parterne har ikke oplyst salgsprisen.
Kilde: Hamburg Süd