Halvdelen af de bestilte kan sejle grønt
Danske rederier har 51 nye skibe på vej fra værfterne. 25 af dem kan sejle på grønne brændstoffer, viser ny analyse fra Danske Rederier. Samtidig er en årelang nedgang i antallet af bestilte skibe i år vendt til en fremgang.
At de “grønne” skibe er så talrige vækker begejstring hos Danske Rederier.
”Det vidner om, at rederierne er deres ansvar bevidst. Og så viser det jo med al tydelighed, at de danske rederier gør mere end blot at tale om den grønne omstilling. De går forrest og søsætter nu de skibe, der er en forudsætning for den grønne omstilling af skibsfarten frem mod 2050,” siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.
Siden Finanskrisen i 2009 har pilen peget nedad, når det gælder antallet af bestillinger på nye skibe i de danske rederier. 2021 var en bundskraber med 44 bestillinger, men i 2022 er vi på samme niveau som i 2020.
Offshore-rederiet, Esvagt i Esbjerg er et af de rederier, som venter på at få levere et nyt grønt skib.
De har bestilt verdens første grønne Offshore Service Skib, som skal servicere havvindmølleparkerne med vindmølleteknikere og reservedele.
”De er lidt som ringen, der bliver sluttet, når vi både kan være med til at bidrage til udbygningen af den grønne energi i Danmark og være aftager af nye grønne brændstoffer. Det var oplagt for os at investere i et grønt skib, når så meget af vores forretning handler om at understøtte den grønne omstilling,” siger CEO i Esvagt, Peter Lytzen.
Danske Rederier har som strategimål, at mindst fem procent af danskopererede skibe i 2030 skal kunne sejle på grønne brændstoffer.
Kilde: Danske Rederier.