Göteborg konflikt i hårdknude
Den svenske forligsinstitution har opgivet at mægle i striden mellem APM Terminals og de svenske havnearbejdere i Göteborg. Det skriver The Loadstar, der citerer kilder i havnen for, at konflikten kan trække ud i måneder.
Sveriges største havn kører på blot 30 pct. af sin kapacitet og den situation kan fortsætte længe. Parterne står fortsat stejlt overfor hinanden og den svenske forligsinstitution har tilsyneladende opgivet at nå til et resultat.
Ifølge nyhedsmediet The Loadstar vil forligsmanden ikke længere deltage aktivt i møderne mellem parterne. Dem har der været mere end 70 af siden april sideste år, men uden resultat.
Situationen er tæt på at være katastrofal for landet, der ikke råder over andre havne, der kan overtage opgaverne fra Göteborg i betydeligt omfang. “At beskrive den generelle situation for enhver, der er afhængig af containertransport til og fra Sverige, for en nedsmeltning er en undersdrivelse,” siger Sammy Blom, der er direktør i shippingfirmaet Geodis Wilson, der kontrollerer ca. 12 pct. af den internationale svenske containertrafik.
Göteborg Havn håndterer normalt 750.000 TEU årligt, mens den næststørste havn i Helsingborg blot kan håndtere 200.000 TEU og den trediestørste i Norrköbing blot 100.000. Det betyder i følge The Loadstars kilder i Göteborg havn, at den ikke håndterede containermængde på grund af konflikten udgør 525.000 TEU eller næsten det dobbelte af Helsingborg og Norrköbings samlede kapacitet.
Den svenske arbejdsminister Ylva Johansson har tidligere bebudet, at regeringen vil gennemgå lovgivningen på området. “Den fortsatte konflikt på havnen i Göteborg er et eksempel på en situation, hvor den svenske model ikke fungerer rigtigt,” udtalte hun i maj. Men hvornår der findes en løsning på konflikten, svæver i det uvisse.
Kilde: The Loadstar