Globale krav til svovludledning fra 2020
Kravet om højst 0,5 procent svovlindhold i bunkerolien, som er foreslået af IMO, bliver sandsynligvis indført fra og med 2020, selvom det stadig er muligt, at kravet bliver udskudt til 2025, mener shippingorganisationen International Chamber of Shipping (ICS). Skibsfarten bør derfor forberede sig på skærpede krav fra 2020.
”Mens udsættelse af det globale svovl-loft til 2025 stadig er en mulighed, bør skibsfarten og olieraffineringsindustrien ikke gå ud fra, at det vil ske, simpelt hen fordi de er uforberedte. ICS har konkluderet på godt og ondt, at det globale loft sandsynligvis bliver implementeret i 2020, næsten uanset den effekt enhver mangel på det brændstof, der opfylder kravene, måtte have på omkostningerne ved at flytte verdenshandelen til søs”, siger Masamichi Morooka, formand for ICS.
ICS-medlemmerne er derfor blevet enige om, at de vil fortsætte med at arbejde for, at bunkerraffinaderierne vil være klar, hvis det bliver nødvendigt, med at kunne levere tilstrækkelige mængder brændstof, der lever op til kravene, fra 2020.
Bilag VI til IMO’s MARPOL konvention tillader, at implementeringen af det globale svovl-loft, som vil øge skibsfartens omkostninger til brændstof med så meget som 50 milliarder dollar om året på globalt plan, bliver udskudt til 2025. Det er meningen, at den endelige beslutning skal afhænge af en undersøgelse af, om der er tilstrækkeligt med brændstof til rådighed. Denne undersøgelse ventes at blive afsluttet i 2018.
Hvis det på det tidspunkt viser sig, at der er forsyningsproblemer, vil det være for sent at gøre noget ved det. Derfor konkluderer ICS, at der i realiteten allerede er taget en politisk beslutning, om ikke andet så af USA og EU, der betragter det globale loft som et sundhedsspørgsmål. ICS forventer således, at EU vil skubbe på hos IMO for, at loftet skal komme til at gælde fra 2020.
Kilde: ICS