Flere piratkapringer i 2014
Der var i alt 21 tilfælde af piratkapringer i 2014 mod kun 12 i 2013, viser tal fra International Maritime Bureau (IMB). Det til trods for, at antallet af piratangreb til søs er på det laveste niveau i otte år. Angreb mod mindre tankskibe tæt på kysterne i Sydøstasien er skyld i stigningen.
IMB oplyser, at der alt i alt var 245 tilfælde af piratangreb i 2014, hvilket er et fald på 44 procent, siden angrebene fra somaliske pirater toppede i 2011. Somaliske pirater var ansvarlige for 11 angreb sidste år, som alle blev forhindret. Det betyder dog ikke, at man helt skal se bort fra truslen fra somaliske pirater. Truslen er der stadigvæk, og skibsførere skal stadig følge industriens Best Management Practices på området, lyder rådet fra IMB.
21 skibe blev kapret sidste år, mens pirater gik ombord på 183 skibe i alt. Når der har været en vækst i antal kapringer, skyldes det angreb på mindre tankskibe, der befinder sig i kystnære områder i Sydøstasien. Mange pirater går specifikt efter marine diesel og gasolie, som de kan stjæle og sælge videre. Mange kapringer har desuden fundet sted i helt bestemte områder i farvandet ud for Indonesien og i Det Sydkinesiske Hav. Her blev 11 skibe kapret i 2014.
Ud for Vestafrika blev fem skibe kapret, heraf tre tankskibe, et supply-fartøj og en fiskerbåd. Der var i alt 18 angreb ud for Nigeria, hvoraf 14 var angreb på produkttankskibe. Piraterne angriber også her produkttankskibene for at kunne stjæle lasten og sælge den videre.
Selvom de fleste piratangreb ikke er “alvorlige” hændelser, forstået på den måde, at det ikke er forbundet med tab af menneskeliv, er der alligevel nogle alvorlige piratangreb i mellem.
Eksempelvis skød pirater den 7. december et besætningsmedlem i hovedet under et røveri på det vietnamesiske tankskib VP Asphalt 2, der var på vej fra Singapore langs østkysten af Malaysia.
Kilde: Hellenic Shipping News