Fastholder pris og frekvens trods el-pris-hop
Det er blevet meget dyrere at være grøn for Forsea´s batteridrevne færger på Øresund. Elprisen er fordoblet, men billetpriserne holdes foreløbig i ro, siger Forsea´s direktør Kristian Durhuus til Helsingør Dagblad. Og antallet af overfarter, skal der slet ikke røres ved.
“Det er helt utænkeligt med færre afgange. Vores rolle er at binde Skandinavien og kontinental-Europa sammen. Både for de mange lastbiler og for arbejdspendlerne er det afgørende, at vi opretholder vores sejl-frekvensen. At sejle så meget som overhovedet muligt er vores eneste måde at prøve at få dækket omkostningerne på de stærkt stigende energi-udgifter på,” siger Kristian Durhuus og tilføjer, at den høje sejlfrekvens er en stærkt medvirkende årsag til, at rederiet fortsat har så mange passagerer.
Selvom elprisen i dag er fordoblet har overgang til batteridrift ikke været en fejl rent økonomisk, mener direktøren.
“Tværtimod. De første måneder af energikrisen steg prisen på el, så den var dyrere end diesel. Men nu ligger diesel og el på præcis samme niveau, så det rent økonomisk er ligegyldigt, om vi sejler på el eller diesel. Så vi taber ikke noget ved at sejle på el. Og så er det jo renere, siger Kristian Durhuus til .
Rederiet tilpassede billetpriserne i forhold til den almindelige inflation - men ikke energipriserne - først på året og vil gøre det samme til januar. “Men igen kun for den almindelige inflation,” siger direktøren.
Kilde: Helsingør Dagblad.