Fald i oliepris kan føre til fald i ophugning
Det store prisfald på bunkerolie og de deraf følgende lavere bunkeromkostninger kan få den konsekvens, at det i forvejen for store udbud af tonnage bliver endnu større. Den lave oliepris opmuntrer nemlig ikke ligefrem skibsrederne til at få gamle skibe hugget op.
”Ulempen ved brændstofforbruget, som ældre skibe lider af, bliver mindre, når bunkerpriserne falder. På den måde kan det reducere incitamentet til at lade dem gå ud af flåden for at hugge dem op. Da brændstofomkostningerne er den største enkeltomkostning ved søtransport, til trods for faldende priser, kan det vise sig at forlænge livet for visse dele af den ældre flåde”, siger Peter Sand, senioranalytiker hos Bimco.
Prisen på olie har svinget meget op og ned. Olieprisen toppede i 2008 med en pris på 147 dollar pr. tønde og faldt derefter drastisk og landede på 100 dollar pr. tønde, inden prisen igen begyndte at falde i 2014.
”Jo flere skibe, der bliver ved med at være der i stedet for at blive hugget op, gør opsvinget langsommere end det ellers ville have været. Bimco forventer ikke, at ophugningen af ældre skibe bliver meget anderledes i 2015 end i 2014”, siger Peter Sand, der forventer, at 2015 ligesom 2014 kommer til at ligge under ophugningsrekorden fra 2012 med 33,4 millioner dwt hugget op.
Nedgangen i fragtraterne i 2014 har angiveligt heller ikke ført til, at flere skibe er blevet hugget op.
Kilde: IHS Maritime