Færgerederier risikerer fortsat ekstraudgift
Folketinget har vedtaget at opretholde muligheden for at pålægge blandt andre færgerederier ansvar for at kontrollere rejsendes identitet, det såkaldte transportøransvar. Udlændinge- og integrationsministeren skal først om fem år, revidere, om muligheden for transportansvar fortsat skal eksistere.
”Det er ærgerligt, at transportøransvarsreglerne bibeholdes. Det er svært at se, at det giver mening, da det ikke har været nødvendigt at anvende det tidligere for at sikre en effektiv grænsekontrol,” siger Jacob K. Clasen, direktør i Danske Rederier.
Reglerne om mulighed for at pålægge transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol trådte i kraft i januar 2016, hvor mange flygtninge og migranter kom ind i Europa og dermed også til Danmark. Regeringen fandt dog ikke dengang anledning til at aktivere transportøransvaret.
Danske Rederier synes ikke, at lovforslaget indeholder en sandsynliggørelse af behovet for fortsat opretholdelse af transportøransvaret. Danske Rederier har den overordnede holdning, at ID-kontrol er en myndighedsopgave, som både kan være vanskelig at løfte for rederierne og samtidig kan være en urimelig økonomisk byrde.
Hvis myndighederne alligevel i en given situation pålægger rederierne et transportøransvar, mener Danske Rederier, at rederierne skal kompenseres økonomisk for denne samfundsopgave, ligesom svenske rederier blev det, da transportøransvaret blev indført i Sverige i 2016.
”Når man nu har valgt at bibeholde transportøransvaret, havde vi gerne set det skrevet ind i loven, at rederierne kompenseres økonomisk, hvis transportøransvaret bliver aktiveret. Det er også i tråd med, hvad der blev sagt under førstebehandlingen af lovforslaget af Radikale Venstre og Alternativet, og det bakker vi fuldt op om,” siger fra Jacob K. Clasen.
Kilde: Danske Rederier