Færger tilbage på før-corona niveau
Passagertal fra de danske færgerederier - Molslinjen, Scandlines, DFDS og ForSea - for de tre sommermåneder juni, juli og august, ligger nu på niveau med sommeren 2019. dvs. før coronaen satte ind. Det viser nye tal fra Danske Rederiet.
”Det har været en stabil sommer med et passagerantal, som kan matche årene før corona. Vi har mærket tydeligt, at folk har haft brug for at rejse igen, og der har været god stemning og fyldte færger stort set hele sommeren”, siger Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier med ansvar for Færgerederierne.
Der er forskelle på tværs af de enkelte ruter, men overordnet er antallet af passagerer tæt på det samme som i sommeren 2019. Nogle steder lidt over, andre steder lige under.
Eksempelvis har ForSea på Helsingør-Helsingborg denne sommer aldrig haft flere gående passagerer siden 1998, og DFDS har haft langt flere biler og lastbiler med på København-Oslo og Frederikshavn-Oslo end i sommeren 2019.
”Under pandemien sejlede mange færger primært med gods og fik vist, hvilken vigtig brik i transportkæderne, de også udgør. I sommer har færgerne så igen virkelig haft mulighed for at vise, hvordan de spiller en vigtig rolle i folks rejseplaner. Vi tror på, at vi nu er tilbage, hvor driften er normal”, siger Jacob K. Clasen.
”Nu får vi en mere forudsigelig periode, hvor rederierne kan planlægge, som de plejer efter efterårsferie, juleferier, store rejseweekender osv. Det er svært at sammenligne sommeren med de to seneste somre, da nogle har været ramt af restriktioner, mens andre har haft gavn af ordninger med gratis færger. Derfor er det meget positivt at se, at vi nu ligger på niveauet for en normal sommer, som vi havde i 2019”, siger Jakob K. Clasen.
Selvom tallene fra færgerederierne kan hamle op med tiden før corona, er der i mellemtiden sket ting, så indtjeningen ikke nødvendigvis er fulgt med.
”De helt store verdensbegivenheder med krig i Ukraine, forsyningskrise og andre geopolitiske usikkerheder smitter også af på færgerne. Varer er dyrere at købe ind, og særligt brændstof er en meget stor post, og med de nuværende brændstofpriser kan indtjeningen ikke matche 2019”, siger Jacob K. Clasen.
Kilde: Danske Rederier