Færgelukning kan blive politisk problem
Den planlagte lukning af Mols-Liniens færgerute mellem Aarhus og Kalundborg kan ende med at bliv en varm politisk kartoffel. Ifølge Storebæltsaftalen skal der nemlig opretholdes mindst én færgerute mellem landsdelene efter opførelsen af Storebæltsbroen.
”Det kan måske ende i en juridisk og politisk diskussion, om aftalen overholdes, hvis man lukker den betydelige færgerute med 125.000 lastbiler og løstrailere om året og kun opretholder hurtigfærgerne”, siger cheføkonom Ove Holm fra Dansk Transport & Logistik til Ritzau.
Han vurderer, at en løsning kunne være at indsætte ro/ro færger, som alene medbringer lastbiltrailere og ingen passagerer.
”Det vil være meget billigere at drive den slags færger, og jeg tror også, at der arbejdes på en sådan løsning”, siger Ove Holm til nyhedsbureauet.
Hvis fragtruten lukker, vil lastbiltrafikken over Storebæltsbroen stige med 8-10 procent, mener Ove Holm fra DTL, og i runde tal vil det koste omkring 1000 kroner mere at bringe en lastbil fra Aarhus til København.
Ud over planen om lukning af færgeruten reducerer Mols-Linien fra på mandag også trafikken for hurtigfærgerne. Der bliver ingen afgange til eller fra Ebeltoft på hverdage efter klokken 15.
Kilde: helsingordagblad.dk