Færgekrig har kostet DFDS op mod 300 mio
Den færgekrig der siden der siden 2011 har raset mellem Eurotunnel og DFDS har indtil nu kostet DFDS op mod 300 millioner kroner. Rederiet håber at sidste punktum i sagen vil blive sat inden jul.
”Vi har accepteret disse tab, fordi vi fortsat forventer en positiv udgang på sagen, så den store overkapacitet, der opstod, da MyFerrylink finansieret af Eurotunnel startede op, kan blive afløst af almindelig sund konkurrence på normale markedsvilkår”, siger DFDS topchef Nils Smedegaard.
Den britiske konkurrencemyndighed (Competition and Markets Authority, CMA) traf i juni 2014 beslutning om at forbyde Eurotunnels færgedrift ud af Dover, og mandag og tirsdag i denne uge var der høring i London i den appelsag, som Eurotunnel og SCOP har rejst mod beslutningen.
Appelmyndigheden forventes at komme med en beslutning inden jul,.
”Lige nu står vi dog med den udfordring, at charteraftalen for Dieppe Seaways udløber, så vi om få dage må levere skibet tilbage til ejerne. Det er fortsat vores strategi at have to franskflagede skibe på Dover-Calais, og vi er derfor i fuld gang med finde et andet skib, enten via en intern eller ekstern løsning. Det kan dog tage lidt tid, så der bliver desværre en periode, hvor vi sejler med fire skibe i stedet for fem ud af Dover”, siger Nils Smedegaard.
Mens rederiet er nede på fire færger vil medarbejderne på Dieppe Seaways bruge tiden på videreuddannelse, afvikling af overtid eller afløsning i ferieperioder.
Kilde: DFDS Update