Faaborg Værft vinder skandaleramt opgave
Det bliver Faaborg Værft, der løber med opgaven med at ombygge de to skandaleombruste miljøskibe Frigg og Sif for Miljøstyrelsen efter genudbud p.g.a advokatfejl ved første udbud. Det meddeler Miljøstyrelsen efter gennemgang af de fem indkomne tilbud fra danske værfter.
De to søsterskibe blev købt brugte i England for nu fem år siden af Staten for 17 mio. kr. fordi Miljøstyrelsen fandt, at de efter en ombygning villle være en billigere løsning end at få bygget to nye miljøskibe. Det viste sig siden at være en fejl.
Faarborg Værft havde den gang præsenteret et tilbud om at bygge nye skibe, men nu bliver det så det fynske værft, der skal stå for ombygningen af de to skibe, der har ligget uvirksomme hen i Svendborg havn i fem år.
“Samlet set har Faaborg Værft A/S opnået den højeste score og afgivet det økonomisk mest fordelagtige tilbud og tildeles dermed opgaven. Kontrakten mellem Faaborg Værft A/S og Miljøstyrelsen ventes underskrevet 13. juli,” skriver Miljøstyrelsen i en pressemeddelelse.
Arbejdet med at genopbygge de to skibe blev sendt i udbud i fjor, hvor Jobi Værft i Frederikshavn vandt opgaven. Men i februar viste det sig, at Kammeradvokaten havde begået en fejl i udbudsmaterialet der betød, at udbuddet skulle gå om.
Fem danske værfter blev prækvalificeret. Ud over Jobi Værft og Faaborg Værft var det Assens Skibsværft, Esbjerg Shipyard og Karstensens Skibsværft i Skagen.
Men denne gang vandt Faaborg Værft. “Der har generelt været tale om gode tilbud og meget tæt konkurrence mellem flere af tilbuddene. Udslagsgivende var i sidste ende blandt andet prisen for det vindende tilbud,” oplyser Miljøstyrelsen.
Jobi Værft, der nu må se ombygningen lande på Fyn, var i øvrigt det eneste værft, der afgav et tilbud, da skibene første gang blev sendt i udbud. Det lød på 36,4 mio. kr.
Men det fandt Miljøstyrelsen for dyrt og endte derfor med at trække udbuddet tilbage, fordi beløbet var en fordobling af den oprindelige ramme, hvilket dengang gav anledning til stor kritik fra værftet og Danske Maritime.
Miljøstyrelsen oplyser i pressemeddelelsen, at de to skibe forventes i drift sidst på året og skal betjenes af en besætning på to personer.