EU vedtager uambitiøs havnelovgivning
Den omdiskuterede havneforordning er blevet vedtaget af Europa-Parlamentet. Forordningen, der skulle liberalisere havne i Europa, er ifølge Danmarks Rederiforening, desværre blevet udvandet så meget, at den i bedste fald fastholder status quo.
”En beslutning om at investere i ny og større tonnage, bør grundlæggende være kommerciel. Dette forhold er alt for forenklet i Parlamentets tekst. Det er afgørende for Danmarks Rederiforening, at teksten ikke fører til politiske beslutninger, som yderligere beskytter havnene og skader rederiernes adgang til havne-service”, siger Simon Bergulf , leder af Rederiforeningens sekretariat i Bruxelles.
Det er nu tredje gang, man fra EU-side forsøger at liberalisere havne-tjenester. Drøftelserne om dette følsomme emne har stået på i mere end et årti. Men selv om Europa-Parlamentet tirsdag i Strasbourg vedtog seneste forslag, er der intet, der tyder på, at tredje gang bliver lykkens gang.
Set fra skibsfartens side vil denne akt nemlig have lille eller slet ingen betydning for adgangen til havne-services. Havnene skal godt nok være mere gennemsigtige, når det kommer til offentlig støtte, men de bliver ikke forpligtet til liberaliseringer. Derfor vil rederier fortsat have udsigt til restriktive praktiser og juridiske hindringer i mange europæiske havne.
Der er desuden et par decideret kritiske elementer i forslaget, og disse bør blive adresseret på det kommende møde i trilogien mellem Europa-Kommissionen, Rådet og Europa-Parlamentet, inden den endelige vedtagelse, mener Simon Bergulf. Et af dem omhandler den udfordring, at skibene i Europa bliver større og større.
Det første møde blandt medlemslandene er sat til den 23. marts 2016. Rederiforeningen vil sammen med den europæiske rederiforening, ECSA, i forhandlingerne opfordre til, at der sker forbedringer i teksten.
Kilde: Danmarks Rederiforening