EU-skibsredere omgår skrotningsregler
En ny rapport fra Bimco slår nu fast, at europæiske skibsredere i stor stil omgår EU's krav om, at EU-flagede skibe kun må skrottes på værfter, der er miljøgodkendt af EU. Reglerne omgås ved at sælge skibene kort tid før de skal skrottes.
Da EU strammede reglerne for skrotning i 2018, var billedet, at for hver gang EU-redere skrottede 100 skibe under eget flag, så blev mellem 24 og 64 skibe solgt til andet flag, kort tid før skibene skulle skrottes.
Efter at EU indførte nye stramme skrotningsregler ændrede billedet sig, så for hver gang EU-redere i dag skrotter 100 skibe under eget flag, så bliver mindst lige så mange skibe solgt til andet flag, kort tid før de skal skrottes.
Fordelen ved at skrotte skibe på ikke-godkendte værfter i Indien, Pakistan eller Bangladesh er, at disse skrotværfter er langt billigere at drive, og derfor kan betaler en højere skrotpris til rederne for skibene.
Europæiske redere kontrollerer 35 procent af verdensflåden, men skrotter kun 5,6 procent af verdens skibe.
Redaktionen