EU-Parlamentet har vedtaget reduktionsmål
Skibe, der sejler mellem havne i EU, skal reducere udledningen med drivhusgasser med 2 pct. i 2025, 20 pct. fra 2035 og 80 pct. i 2050 - sat i forhold til niveauet i 2020, skriver flere medier. De vedtagne mål er højere end foreslået af EU Kommissionen, der anbefalede 75 pct. i 2050.
De vedtagne mål gælder for skibe over 5.000 gt, der står for 90 pct. af skibsfartens samlede CO2-udledninger. Samtidig kræver EU-Parlamentet, at container- og passagerskibe fra 2030 skal bruge landstrømsanlæg for at reducere forureningen i havne.
“Dette er uden sammenligning den mest ambitiøse vej til maritim dekarbonisering, som verden har set. Parlamentets holdning sikrer, at vi vores klimamål vil blive opfyldt hurtigt og effektivt samtidig med, at den maritime sektores konkurrenceevne sikres og arbejdspladser i Europa sikres,” lyder det fra Jörgen Warborn, der er EU-Parlamentets ordfører om bæredygtige brændstoffer til søs.
NGO´en Transport & Environment (T&E) er ikke helt så overstrømmende, men kalder dog de nye mål for “verdens første foranstaltning til at dekarbonisere skibsbrændstof”.
“Dette er begyndelsen til enden for fossile brændstoffer i Europas shippingindustri. Det grønne brændstof-mandat vil kickstarte produktionen af brintbaserede brændstoffer ved at give investeringssikkerhed for producenterne. Men 2 pct. vil ikke være nok, hvis vi skal holde os til 1,5 grader. (Paris-målsætningen, red.). EU skal bygge videre og være dristigere. Der er en klar vilje til at rydde op i shippingindustrien. Dette er kun begyndelsen,” siger Delphine Gozillon, chef for bæredygtig shipping i T&E.
EU Kommissionen havde anbefalet reduktioner på 13 pct. i 2035 og 75 pct. i 2050, mens T&E omvendt havde foreslået, at reduktionsmålet i 2025 skulle være på 6 pct. i 2025 og 100 pct. i 2050.
Forslaget blev vedtaget med 451 stemmer mod 137, mens 54 var fraværende. Parlamentet skal nu starte forhandlingerne med medlemslandene.
Kilde: Offshore Energy.