EU godkender udvidet dansk tonnageskat
Europa-Kommissionen har under EU's statsstøtteregler godkendt udvidelse af den nuværende danske tonnageskatteordning til at omfatte flere typer af skibe. Det vil skabe incitament til at registrere skibe i Europa og bidrage til sektorens konkurrenceevne globalt uden at påvirke konkurrencen.
”Danmarks ændrede tonnageskatteordning vil hjælpe søfartsindustrien til at forblive konkurrencedygtig på verdensmarkedet. Den vil sikre arbejdspladser og fremme høje miljøstandarder i den maritime sektor. Ordningen er i overensstemmelse med Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til søfartssektoren og indeholder nye foranstaltninger, som vil sikre lige vilkår for europæiske rederier og forhindre konkurrencefordrejninger”, siger konkurrencekommissær Margrethe Vestager.
Danmark vil samtidig ændre den nuværende ordning for at sikre, at den kun gælder for reelle aktiviteter inden for søtransport ved at begrænse indkomst fra ikke-kerneaktiviteter til et rimeligt niveau.
I maj 2016 meddelte Danmark Kommissionen sine planer om at udvide tonnageskatteordning til også at omfatte vagtskibe, skibe, der yder støtte- og servicefunktioner til offshoreanlæg, opførelse, reparation og nedtagning af havmøller samt lægning af rørledninger og kabler, ishåndteringsskibe og husningsskibe.
Kommissionen fastslog i dag, at denne type skibe udøver søfartsaktiviteter, som omfattes af de samme retlige rammer og er i en tilsvarende konkurrencesituation som søtransportsektoren. Kommissionen har derfor godkendt udvidelsen af ordningen til at omfatte disse skibe.
I afgørelsen bekræftes desuden, at Danmark kan ændre visse dele af den nuværende tonnageskatteordning for at tilpasse den til Kommissionens fortolkning af retningslinjerne for statsstøtte til søtransportsektoren.
Danmark vil navnlig ændre tonnageskattereglerne vedrørende tilknyttede ydelser, der har nær tilknytning til søfartsaktiviteter. Disse ydelser vil være omfattet af tonnageskatten, forudsat at de tegner sig for mindre end 50 procent af et skibs samlede tonnagebeskattede indkomst.
Desuden ændres beskatning af indkomst fra aktiviteter i forbindelse med bareboat-charter. Disse ydelser vil være omfattet af tonnageskatten, forudsat at støttemodtageren selv driver mindst 50 procent af den tonnagebeskattede flåde, og at skibet ikke udlejes i mere end tre år.
Kommissionen har vurderet den danske tonnageskatteordning ud fra retningslinjerne for statsstøtte til søtransportsektoren og har konkluderet, at den er i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler.
Kilde: Europakommissionen