EU-aftale om maritime brændstoffer

EU-parlamentet og EUs ministerråd blev torsdag morgen enige om nye standarder for drivhusgasudledningen for større skibe. Det betyder, at skibenes brændstof i 2025 skal udlede 2 procent mindre CO2, men med et stigende krav frem mod 2050 hvor samme krav lyder på 80 procent mindre CO2.

Denne aftale udstikker verdens klart mest ambitiøse vej til maritim dekarbonisering. Det her er virkelig banebrydende", siger Jörgen Warborn, ordfører for EPP i Europaparlamentet.

”Vi garanterer sektoren langsigtede regler og forudsigelighed, så branchen tør investere. Rederier og havne kan fokusere deres ressourcer på at levere de største klimafordele og mest værdi for pengene. Dette beskytter jobs for søfarende, havnearbejdere og arbejdere i eksportindustrien og er et eksempel for andre lande at følge”, siger Jörgen Warborn.

Aftalen indeholder også krav om, at der skal bruges en større andel bæredygtige brændsler og at containerskibe og passagerskibe er forpligtet til at anvende strømforsyning fra land, mens de ligger fortøjet i større EU-havne fra 2030. Det vil også gælde for resten af EU-havne fra 2035, forudsat disse havne har en strømforsyning på land.

Det er EU-Parlamentets og Rådets forhandlere er blevet enige om aftalen, der formelt skal aftalen godkendes endeligt i både Parlamentet og Rådet som helhed.

Aftalen er en del af EU's "Fit for 55"-pakke, der skal reducere EU's drivhusgasudledninger med 55% i 2030 og gøre EU klimaneutral i 2050.

MEP'erne sikrede også, at Kommissionen vil revidere reglerne inden 2028 for at beslutte, om emissionsreduktionskravene skal udvides til mindre skibe eller for at øge andelen af energien, der bruges af skibe, der kommer fra ikke-EU-lande.

-mauh

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023