EU-aftale om maritime brændstoffer
EU-parlamentet og EUs ministerråd blev torsdag morgen enige om nye standarder for drivhusgasudledningen for større skibe. Det betyder, at skibenes brændstof i 2025 skal udlede 2 procent mindre CO2, men med et stigende krav frem mod 2050 hvor samme krav lyder på 80 procent mindre CO2.
Denne aftale udstikker verdens klart mest ambitiøse vej til maritim dekarbonisering. Det her er virkelig banebrydende", siger Jörgen Warborn, ordfører for EPP i Europaparlamentet.
”Vi garanterer sektoren langsigtede regler og forudsigelighed, så branchen tør investere. Rederier og havne kan fokusere deres ressourcer på at levere de største klimafordele og mest værdi for pengene. Dette beskytter jobs for søfarende, havnearbejdere og arbejdere i eksportindustrien og er et eksempel for andre lande at følge”, siger Jörgen Warborn.
Aftalen indeholder også krav om, at der skal bruges en større andel bæredygtige brændsler og at containerskibe og passagerskibe er forpligtet til at anvende strømforsyning fra land, mens de ligger fortøjet i større EU-havne fra 2030. Det vil også gælde for resten af EU-havne fra 2035, forudsat disse havne har en strømforsyning på land.
Det er EU-Parlamentets og Rådets forhandlere er blevet enige om aftalen, der formelt skal aftalen godkendes endeligt i både Parlamentet og Rådet som helhed.
Aftalen er en del af EU's "Fit for 55"-pakke, der skal reducere EU's drivhusgasudledninger med 55% i 2030 og gøre EU klimaneutral i 2050.
MEP'erne sikrede også, at Kommissionen vil revidere reglerne inden 2028 for at beslutte, om emissionsreduktionskravene skal udvides til mindre skibe eller for at øge andelen af energien, der bruges af skibe, der kommer fra ikke-EU-lande.
-mauh