Endnu en grundstødning forhindret

For tredje gang på kun tre uger er en grundstødning blevet forhindret af VTS i sidste minut. Den sidste hændelse indtraf natten til fredag, hvor en stor bulkcarrier var kommet uden for dybhavsruten,

Her ses skibets rute uden om Hatter Barn.Natten til fredag skete det igen. Helt præcist kl. 01.30. .

Klokken var 01.30 natten til fredag, da den 190 meter lange bulk carrier MAZURY var på vej øst om Samsø. Med en fart på 12 knob var skibet kommet uden for dybvandsruten. En faretruende situation var under opsejling. Skibet styrede direkte mod Hatter Barn. Netop her skete der i perioden 2003 til og med 2008 ikke mindre end ti grundstødninger.

Hos VTS Storebælt var den vagthavende heldigvis meget hurtig og kalder øjeblikkeligt skibet op, da han ser, at den store bulk carrier er på fejlagtig kurs.

Tre minutter senere har skibet ændret sejlretning og navigerer uden om Hatter Barn

Ifølge dataene på overvågningssystemet i Storebælt VTS var MAZURY kun 0,4 sømil, omkring 700 meter, fra at gå på grund.

Hvis skibet var gået på grund, ville det have været en større opgave, at få den store bulk carrier fri fra grunden. Skibet har en dødvægt på 38.000 ton.

Med den vagthavendes snarrådige reaktion blev dette heldigvis ikke nødvendigt. Klokken. 01.40 var skibet tilbage i sin korrekte rute i nordgående retning gennem Storebælt.

For tre uger siden var der panik på dækket på et hollandsk handelsskib, der sejlede nord for Skagen. To mand om bord var kommet til skade ved en eksplosion og skulle flyves med helikopter til Aalborg Sygehus. Midt i den kaotiske situation blev besætningen uopmærksom, og pludselig sejlede skibet med fuld fart mod Skagens Rev. Kun snarrådighed fra den vagthavende i Søværnets Operative Kommando, der fik kontakt til hollænderne over radioen, betød, at skibet i sidste minut fik drejet uden om revet.

For to uger siden var den så gal igen. Et fragtskib på vej fra Østersøen mod Storbritannien var kun ganske få minutter fra at støde på grund ved Stevns. Et lynhurtigt og effektivt samarbejde mellem Vessel Traffic Service (VTS) Øresund, Lyngby Radio og den vagthavende hos Søværnets Operative Kommando reddede den faretruende situation. Bare 500 meter før skibet ville have ramt grunden, drejede det af med kurs tilbage mod Øresund.

VTS står for Vessel Traffic Service og er en tjeneste, der har til formål at assistere skibsfarten igennem særlige farvandsafsnit. Det er med henblik på både sikkerheden for skibene og for miljøet.

Kilde: Søværnets Operative Kommando

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

05.12.2025Maritimedanmark.dk

Søfolk fri efter måneders fangenskab hos Houthierne

05.12.2025Maritimedanmark.dk

Krigsrisikopræmier i Sortehavet tredoblet efter nye angreb

04.12.2025Maritimedanmark.dk

Medie: Hapag-Lloyd byder på ZIM

04.12.2025Maritimedanmark.dk

CO-Søfarts formand Ole Philipsen er død

04.12.2025Maritimedanmark.dk

Digitalt værktøj skal accelerere sikker grøn omstilling til søs

04.12.2025Maritimedanmark.dk

Pirater bortfører ni søfolk fra dansk gastankskib

03.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk indblandet i sag om prisaftaler i Sydafrika

03.12.2025Maritimedanmark.dk

EU siger nej til russisk gas fra 2027

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course