Eksportrådet danner maritim salgsalliance
Eksportrådet i Atlanta, USA, er ved at etablere en maritim salgsalliance for en gruppe danske virksomheder, der i samarbejde med Eksportrådet enten ønsker at etablere sig i USA eller udvide sin allerede eksisterende forretning der.
Målet er at etablere en salgsalliance bestående af tre til fem danske virksomheder, der primært har fokus på eftermarkedet. De segmenter, alliancen skal fokusere på, vil omfatte den amerikanske flåde og kystvagt, krydstogtskibe, offshore supplyfartøjer, fiskefartøjer og flodtransport.
Alliancen vil tage sig af at udvikle og udføre en strategi for enten at etablere sig på markedet eller udvide sin markedsandel.
Konceptet er en prismæssigt overkommelig måde at etablere sig på det amerikanske marked på. Virksomhederne får adgang til Eksportrådets industriekspert, og ved at gøre brug af denne ekspert får man samme fordele som ved at ansætte en medarbejder i USA, men til en brøkdel af de omkostninger. Eksperten har omfattende salgserfaring og en dybtgående viden om det amerikanske maritime marked.
Konceptet er blevet delt ind i fire stadier, hvor første fase er forberedelsen. Anden fase er markedsstrategien, hvor industrieksperten bliver udstationeret i den pågældende virksomhed i Danmark. Tredje fase er en plan for salg og aktiviteter, mens fjerde fase er udførelsen, hvor markedsstrategien skal føres ud i livet.
Med en amerikansk flåde bestående af mere end 40.000 skibe, og med en maritim andel af den amerikanske handel, som forventes at blive fordoblet i 2023, er der et stort potentiale inden for det maritime marked i USA.
Kilde: Eksportrådet