EGCSA: Scrubbere på 4000 skibe i 2020

Sammenslutningen af scrubber-producenter i EGCSA forudser, at 4.000 skibe vil være udstyret med scrubbere, når IMO´s skærpede regler for svovludledning træder i kraft 1. januar 2020. Om det bliver en god forretning er dog fortsat usikkert. Derfor vælger bl.a. Torm en mellemløsning.

TORM Laura er netop blevet retrofittet med scrubber på Fayard..

Konsulentfirmaet CE Delft, der arbejder for IMO, siger 3.000. Klasseselskabet DNV GL siger ca. 3.500, mens scrubberproducenternes egen sammenslutningen, EGCSA, i en ny oversigt forudser, at omkring 4.000 skibe vil være udstyret med scrubbere i 2020.

Men beslutningen om installation af scrubbere er fortsat svær, da ingen kender den fremtidige prisudvikling på den olie med lavt svovlindhold, der er et af alternativerne til scrubberinstallationen. Det har bl.a. danske Torm taget konsekvensen af, og garderer sig ved at installere scrubbere på 34 af rederiets skibe, svarende til ca. halvdelen.

“Rationalet er, at vi ser scrubbere som en af vejene til at leve op til de nye krav. I stedet for at definere, at vi er et rederi, der skal have scrubbere på alle skibe - eller alternativt slet ingen - har vi besluttet at installere scrubbere på de skibe, hvor det giver mest mening. Det er det vi forbereder nu. Men det kan vise sig, at scrubbere er så rentable, at vi kan installere dem på flere. Men det er ikke noget, vi skal beslutte nu,” siger Torm´s CEO, Jacob Meldgaard, til Maritime Danmark.

Prisen for en scrubberinstallation opgør Torm til “under 2 mio. dollar” pr. skib, og hvor god den forretning bliver afhænger af prisspændet mellem den tunge svovlholdige olie og de nye renere produkter. Det spænd ligger i øjeblikket omkring 200-220 dollar/ton.

IMO traf i 2017 beslutningen om at reducere svovludledningen, men branchen synes at have ventet længe med forberedelserne.

Hvor godt forberedt er shipping-sektoren i dag? “Over det sidste halve år har der været usædvanlig meget snak om scrubber-problematikken og jeg oplever, at blandt den type rederier, som vi er en del af, er man godt forberedt,” siger Jacob Meldgaard, der dog er sikker på, at der nok skal komme overraskelser, som ingen har forudset. “Men det er lidt the name of the game,” siger Torms topchef.

EGCSA har i forbindelse med den seneste forventning til antallet af scrubberinstallationer også lanceret en global database, der skal være med til at eliminere usikkerhed omkring brugen af scrubbere. Det giver brugeren mulighed fort zoome ind på et verdenskort for at se mulige restriktioner vedrørende brugen af scrubbere i visse områder.

Redaktionen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

07.12.2024Maritimedanmark.dk

Medie: USA har fulgt sagen om Yi Peng 3 tæt

07.12.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier: Egypten vigtig for dansk skibsfart

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Somaliske pirater er aktive igen

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Besætning tvunget til at evakuere tæt på Yemen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Tankskib kolliderede med containerskib i megastørrelsen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Søfartsstyrelsen på vej med digitale beviser

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Ny ejer af Oslo-ruten dropper anløb i Frederikshavn

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Maersk overhalet på ruterne over Stillehavet

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark