EGCSA: Scrubbere på 4000 skibe i 2020
Sammenslutningen af scrubber-producenter i EGCSA forudser, at 4.000 skibe vil være udstyret med scrubbere, når IMO´s skærpede regler for svovludledning træder i kraft 1. januar 2020. Om det bliver en god forretning er dog fortsat usikkert. Derfor vælger bl.a. Torm en mellemløsning.
Konsulentfirmaet CE Delft, der arbejder for IMO, siger 3.000. Klasseselskabet DNV GL siger ca. 3.500, mens scrubberproducenternes egen sammenslutningen, EGCSA, i en ny oversigt forudser, at omkring 4.000 skibe vil være udstyret med scrubbere i 2020.
Men beslutningen om installation af scrubbere er fortsat svær, da ingen kender den fremtidige prisudvikling på den olie med lavt svovlindhold, der er et af alternativerne til scrubberinstallationen. Det har bl.a. danske Torm taget konsekvensen af, og garderer sig ved at installere scrubbere på 34 af rederiets skibe, svarende til ca. halvdelen.
“Rationalet er, at vi ser scrubbere som en af vejene til at leve op til de nye krav. I stedet for at definere, at vi er et rederi, der skal have scrubbere på alle skibe - eller alternativt slet ingen - har vi besluttet at installere scrubbere på de skibe, hvor det giver mest mening. Det er det vi forbereder nu. Men det kan vise sig, at scrubbere er så rentable, at vi kan installere dem på flere. Men det er ikke noget, vi skal beslutte nu,” siger Torm´s CEO, Jacob Meldgaard, til Maritime Danmark.
Prisen for en scrubberinstallation opgør Torm til “under 2 mio. dollar” pr. skib, og hvor god den forretning bliver afhænger af prisspændet mellem den tunge svovlholdige olie og de nye renere produkter. Det spænd ligger i øjeblikket omkring 200-220 dollar/ton.
IMO traf i 2017 beslutningen om at reducere svovludledningen, men branchen synes at have ventet længe med forberedelserne.
Hvor godt forberedt er shipping-sektoren i dag? “Over det sidste halve år har der været usædvanlig meget snak om scrubber-problematikken og jeg oplever, at blandt den type rederier, som vi er en del af, er man godt forberedt,” siger Jacob Meldgaard, der dog er sikker på, at der nok skal komme overraskelser, som ingen har forudset. “Men det er lidt the name of the game,” siger Torms topchef.
EGCSA har i forbindelse med den seneste forventning til antallet af scrubberinstallationer også lanceret en global database, der skal være med til at eliminere usikkerhed omkring brugen af scrubbere. Det giver brugeren mulighed fort zoome ind på et verdenskort for at se mulige restriktioner vedrørende brugen af scrubbere i visse områder.
Redaktionen