DSV køber Panalpina for 30,5 mia. kr.
DSV A/S oplyser i en meddelelse til Fondsbørsen, at selskabet er nået til enighed med bestyrelsen i schweiziske Panalpina om en sammenlægning af de to selskaber. Aktionærerne skal dog stemme om sammenlægningen, men det forventes at være en formalitet.
Hvis handlen som forventet går igennem, vil DSV og Panalpina blive en af verdens største transport- og logistikvirksomheder med en omsætning på godt 118 mia. kr. og mere en 60.000 medarbejdere, oplyser DSV, der efter sammenlægningen vil ændre navn til DSV Panalpina.
Købet berigtiges gennem en aktieombygning, hvor Panalpinas aktionærer får en overkurs for deres aktier på 43 pct. sammenlignet med slutkursen den 15. januar 2019, dagen før offentliggørelsen af DSV´s oprindelige tilbud.
"Sammenlægningen af DSV og Panalpina udbygger vores position som en førende, global speditørvirksomhed. Sammen kan vi udvide vores globale netværk og styrke udbuddet af ydelser over for vores kunder, hvilket vil udbygge vores konkurrencemæssige fordele i industrien. Det er et stærkt match på alle parametre. Panalpina er en fantastisk virksomhed, og vi er begejstrede for muligheden for at slå os sammen og byde Panalpinas dygtige medarbejdere velkomme,” udtaler Kurt Larsen, bestyrelsesformand i DSV.
Fra Panalpinas bestyrelsesformand, Peter Ulber, lyder det, at det justerede tilbud fra DSV er “yderst attraktivt”. “Det anerkender kvaliteten af Panalpinas medarbejdere, virksomhedens stærke position som en af verdens førende udbydere af transport- og logistikydelser samt virksomhedens særlige kompetencer og viden inden for luft- og søfragt. Bestyrelsen anbefaler Panalpinas aktionærer at acceptere tilbuddet,” siger han.
Sammenlægningen betyder, at DSV Panalpina vil drive virksomhed i mere end 90 lande og DSV peger på, at stordrift er en af de primære konkurrencefordele indenfor spedition, “hvilket medfører betydelige driftsmæssige og kommercielle fordele.”
DSV's Air & Sea-division bliver væsentligt styrket og kommer til at rangere blandt de største globale udbydere med tæt på 3 millioner containere (TEU) og mere end 1,5 millioner tons luftfragt om året, fremhæver selskabet.
Når handlen er gået endeligt igennem, vil DSV offentliggøre flere detaljer, bl.a. om forventede synergier og integrationsomkostninger samt opdatering af finansielle forventninger og finansielle mål.
Kilde: DSV