DSME klar med ammoniak-gigant i 2024
Allerede om fire år vil den sydkoreanske værftsgigant DSME være klar til at kunne levere et 23.000 teu stort containerskib, der bliver drevet frem af ammoniak med nul udledning af CO2. Værftet oplyste tirsdag, at de har fået princip-godkendt skibet af Lloyds Register.
Udviklingen af designet af et ammoniakdrevet containerskib i den største klasse er sket i samarbejde med bl.a. MAN Energy Solutions, der udvikler ammoniakmotoren i sit udviklingscenter i København.
DSME gør det allerede nu muligt for rederier at bestille LNG-drevne skibe, der er forberedt for ammoniak-drift, når den teknologi bliver tilgængelig.
"Med denne grundlæggende certificering af ammoniakdrevne skibe er vi et skridt nærmere den dekarbonisering, som er det største mål for Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, siger værftets tekniske direktør Oh-Ik Kwon.
Målet er at kunne kommercialisere ammoniakdrevne skibe fra 2025, oplyser værftet.
A.P. Møller - Maersk kunne være et af de værfter, der vælger at bestille et ammoniakdrevet containerskib af de helt store. Det danske selskab forsker også i fremtidens brændstoffer og ser ammoniak som en af tre muligheder.
Kilde: TradeWinds