DRF vil styrke samarbejde i transportkæden
Der er behov for, at alle transportkædens aktører i fællesskab får kigget på, hvordan transportydelsen kan gøres mere attraktiv. Det gælder ikke mindst havnene, der ifølge Rederiforeningen spiller en afgørende rolle i den intermodale transportkæde.
Administrerende direktør i Danmarks Rederiforening, Anne H. Steffensen, opfordrede til øget samarbejde, da hun tirsdag eftermiddag talte til de danske erhvervshavne på Havnekonferencen 2016.
”Fra rederierhvervet ser vi en oplagt mulighed for, at danske havne kan agere mønsterbrydere, og derigennem blive rollemodeller på europæisk plan", siger Anne H. Steffensen.
Nærskibsfarten i Europa har over de senere år tabt markedsandele og er nu nede på 33 procent af den samlede godstransport i EU. Det er ifølge Rederiforeningen en meget uheldig udvikling, der er direkte i strid med EU’s målsætning om, at mere gods skal transporteres ad søvejen.
Skal tendensen ændres er der ifølge rederne behov for, at alle transportkædens aktører i fællesskab får kigget på, hvordan transportydelsen kan gøres mere attraktiv. Det gælder ikke mindst havnene, der spiller en afgørende rolle i den intermodale transportkæde, der sikrer dør til dør levering via søvejen.
”Det er overset, at de mange aktører i den intermodale transportkæde er fælles om at levere en samlet transportydelse fra dør til dør. I stedet har hvert led i kæden fokus på sin egen andel. Vi skal have større fokus på kundens behov og den samlede transportydelse, der skal gøres mere effektiv, smidig og billigere, så vi kan få mindsket trængselsproblemerne på de europæiske veje,” siger Anne H. Steffensen.
Kilde: Danmarks Rederiforening