Digitalt skibsregister sat i gang
Søfartsstyrelsen har sat et nyt digitalt skibsregister i intern drift, hvor det skaber hurtigere og mere effektive arbejdsgange for Skibsregistrets medarbejdere. Ud over effektiviseringer bidrager systemet også med et ekstra lag af sikkerhed og kontrol i forhold til skibsregistrering.
Når det digitale skibsregister senere lanceres for eksterne brugere, vil de selv kunne foretage skibsregistrering via en selvbetjeningsløsning. Det vil gøre livet nemmere for brugerne, der ikke skal bøvle med originale papirdokumenter, og som i fremtiden kan foretage registreringerne, når det passer dem.
Søsætningen af det digitale skibsregister påvirker ikke Søfartsstyrelsens kunder. De samme blanketter og dokumenter skal fortsat indsendes til Skibsregistret, som gør brug af disse oplysninger til at foretage ændringer og registreringer i det nye system.
I forbindelse med udviklingen af Digitalt Skibsregister har Skibsbladet fået et brugervenligt løft. Det nye Skibsblad er allerede taget i brug.
Det nyt digitale skibsregister er et led i statens digitaliseringsstrategi.
Kilde: Søfartsstyrelsen