Digitalisering skaber værdi for skibsfarten
<strong>DMF 2016:</strong> Alt for mange virksomheder er ikke begyndt på digitaliseringen, men det er den, der skaber værdi, for skibene i sig selv skaber ikke værdi. Det var et af de budskaber, som fremtidsforsker Kate D. Adamson fra Futurenautics, kom med på Danish Maritime Technology Conference torsdag.
”I de næste 50 år vil verden forandre sig mere end i de foregående 500 år, fordi væksten vil være eksponentiel i stedet for lineær”, startede Kate D. Adamson med at slå fast i sit indlæg på Danish Maritime Technology Conference, hvor hun gjorde rede for, hvilke forandringer, der vil præge blandt andet skibsfarten fremover.
Alle forandringerne udspringer af de nye teknologier, herunder 3D printning, industrielle robotter, droner, sensorer m.v. For eksempel forudsiger hun, at containermængderne vil blive dramatisk formindsket på grund af 3D printning.
”Vi vil få autonome skibe, og vi vil være nødt til at omdefinere, hvad vi forstår ved et skib. Autonome skibe vil have behov for nye digitale økosystemer omkring sig”, sagde hun blandt andet.
Blandt hendes andre budskaber var, at hun mener, at skibsfarten er ineffektiv forstået på den måde, at rederne investerer i ny tonnage, men ikke investerer i noget, der for alvor gør kunderne mere tilfredse.
Om nogle år vil 40 procent af virksomhedernes indkomst komme fra digitalisering, men mange virksomheder er ifølge Kate D. Adamson end ikke startet på digitaliseringen. De siger, at de vil digitalisere, men afsætter i virkeligheden ikke ret mange penge til det, og derfor er virkeligheden en anden.
”Det er ikke nok at reducere omkostningerne, man er nødt til at skabe værdi. Alle virksomheder er nødt til at være teknologivirksomheder, og alle virksomheder er nødt til at have en digital vision. Der bliver ikke skabt værdi på et skib, du kan reducere omkostningerne på et skib, men du kan ikke skabe værdi. Skibsfarten er nødt til at flytte sig opad i den digitale værdikæde. Man er nødt til at skabe det digitale økosystem”, sagde hun og sluttede med at skelne mellem det at forudsige fremtiden og det at være visionær.
”I er nødt til at beslutte, hvad der skal ske. Man skal selv skabe fremtiden ved at træffe beslutninger”, sluttede hun.
Redaktionen