DFDS øger kundeandel på Kanalen
DFDS og Eurotunnels datterselskab MyFerryLink ( MFL ) har erobret en del af P & O Ferries' godstrafik på tværs af Doverstrædet . De seneste månedlige tal, for december 2013, viser, at P & Os markedsandel faldt til 26,2 procent i forhold til 36,7 procent i samme måned 2012.
”Tabet af trafikken til P & Os rivaler skyldes en priskrig i den lavere ende af markedet Det er noget, vi håber ikke undslipper opmærksomheden hos de britiske konkurrencemyndigheder (CC) under de nuværende overvejelser om sådanne konkurrence på lige vilkår”, siger en talsmand for P & O Ferries.
I december øgede DFDS og MFL deres andel af trafikken på Dover - Calais overfarten til henholdsvis 10,3 procent og 9,6 procent fra 6,1 procent og 1,5 procent i forhold til december 2012. Godsmængden transporteret med Eurotunnel faldt fra 42,0 procent til 40,2 procent.
DFDS ' Dover - Dunkirk tjeneste transporterede 13,6 procent af godset tværs over Kanalen i december sidste år mod 13,7 procent i samme måned 2012.
Ifølge P & O, er MyFerryLink i særdeleshed, kun i stand til at føre priskrigen, fordi selskabet får lov til at sælge ydelser til en pris, der ligger under omkostningerne af Eurotunnel, som dermed faktisk sponsorerer en priskrig i færge -sektoren.
De Britiske Konkurrencemyndigheder genovervejer i øjeblikket om Groupe Eurotunnels overtagelse af tre færger og andre aktiver fra den kollapsede operatør, SeaFrance, som nu drives af MFL, strider mod loven. I så fald må MFL indstille driften.
MyFerryLink kom først ind på markedet i august 2012.
Kilde: Lloyds loading List