DFDS bekræfter bud på Dieppe-Newhaven
På et møde i Dieppe mandag erklærede den franske regering, at man fortsat vil subsidiere Dieppe- Newhaven ruten i yderligere fire år, og at det danske rederi DFDS, der har den eksisterende kontrakt, har afgivet bud på den nye kontrakt. Det bekræftes af DFDS overfor Maritime Danmark.
”Det er korrekt, at DFDS har afgivet et bud til SMPAT om fortsat drift af ruten. Vi er interesseret, som vi meldte ud allerede tidligere på året. En fortsat drift vil sikre en række arbejdspladser i vores franske hovedkontor i Dieppe”, siger kommunikationschef i DFDS, Gert Jacobsen til Maritime Danmark.
Formand for det franske departement Seine-Maritime, Pascal Martin, fortalte på mødet i Dieppe Havn, at den nye kontrakt vil gælde i fire år fra august 2016 og erstatte den eksisterende uden afbrydelse af tjenesten. Ifølge Gert Jacobsen ved kun den franske ejer SMPAT, om der er kommet andre bud på den nye kontrakt og i givet fald hvor mange.
”Kontoret i Dieppe varetager dog også driften af en lang række af vores andre ruter i Frankrig og Middelhavet. Hvis DFDS ikke får kontrakten, vil det kun få betydning for nogle stillinger på vores kontor, da de øvrige ansatte på ruten vil blive overtaget af en anden operatør”, fortsætter Gert Jacobsen.
De franske skatteydere vil fortsat komme til at betale 20 millioner EUR i støtte om året de kommende fire år. Det vil sikre hundredvis af arbejdspladser på færgerne og havnene på begge sider af Kanalen.
Rutens fremtid har i flere år været plaget af usikkerhed, da flere franske politikere har været utilfredse med omfanget af den offentlige støtte og juridiske udfordringer fra Eurotunnel.
Ejeren af færgeruten mellem Dieppe-Newhaven, SMPAT, som drives af DFDS på en kontrakt, der omfatter ship management og rutedrift, tabte i januar overraskende en retssag om kontraktens gyldighed i forhold til konkurrencelovgivningen, der var anlagt af Eurotunnel ved en fransk domstol.
Som en konsekvens heraf ophævede SMPAT i februar kontrakten med DFDS. Den var ellers netop blevet forlænget med to år i december 2015, så den gjaldt til udgangen af 2017.
Redaktionen