Den norske flådes stolthed er ude af drift
Det største skib i den norske flåde, støtteskibet KNM Maud, er igen blevet taget ud af drift for at blive repareret. Denne gang er det ifølge den norske avis Aftenposten galt med branddøre, lænsepumper og skibets generelle stabilitet.
KNM Maud ligger lige nu i Portsmouth, efter at det måtte forlade en NATO-flådeøvelse på grund af problemerne om bord.
Siden støtteskibet i 2019 - med stor forsinkelse - blev leveret til den norske flåde, har det ifølge de norske aviser ligget mere i havn til reparation, end sejlet på havet.
KNM Maud har været et debatemne i Norge, lige siden det norske forsvar kontraherede støtteskibet på det koreanske værft DSME tilbage i 2013. Det faldt mange nordmænd for brystet, at et land med så mange værfter ikke fik lov til at bygge det største norske krigsskib nogensinde.
Ifølge kontrakten skulle KNM Maud leveres i september 2016, men det ankom først til Norge i marts 2019.
I forbindelse med klargøringen af skibet til operativ tjeneste blev det opdaget, at skibet på flere punkter afveg fra de aftalte specifikationer. I november 2019 stod det klart at manglerne var så alvorlige, at de udgjorde en trussel mod skibets sikkerhed, hvorfor der blev nedlagt sejladsforbud.
Først i år er skibet igen erklæret operationsdygtigt.
Målet med det 27 500 tons store krigsskib, der er 50 meter længere end de norske fregatter, er at gøre det muligt for den norske flåde at gennemføre langvarige operationer, såvel i hjemlige farvande som i internationale sammenhænge.
Støtteskibet har plads til 9,3 millioner liter brændstof, og er i stand til at tanke to fregatter på samme tid, mens det sejler med en fart på 16 knob. Skibet har eget hospital, værksted samt lagre til ammunition og missiler. Der er plads til to store helikoptere på helikopterdækket.
Redaktionen