De lave fragtrater koster for Norden
Rederiet Norden måtte i går i forbindelse med kvartalsregnskabet nedjustere forventningerne til årets resultat med 60 mio. dollars. Årets driftsresultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) ventes nu at lande på -40 mio. dollars. Årsagen er de lave fragtrater, og der er ikke andet, rederiet kan gøre end at sætte sig ned og vente på, at fragtraterne bliver bedre.
”Norden står væsentligt stærkere end konkurrenterne. De har en meget bedre forretningsmodel og må som tørlastrederi betragtes som best in class”, siger aktieanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank. Han tilføjer, at det gælder om, at fragtraterne skal op i niveau, men det kan rederiet jo ikke selv gøre noget ved.
Tørlastdivisionen skuffede således med et driftsunderskud på 14,9 mio. dollars i årets første kvartal, hvilket skal sammenlignes med et overskud på 0,7 mio. dollars i første kvartal sidste år.
Nordens topchef, Carsten Mortensen, gav i går i forbindelse med fremlæggelsen af regnskabet udtryk for optimisme, når vi først kommer længere ind i 2014.
”Hvis tørlastmarkedet er en flippermaskine, så er den tiltet. Jeg tror, at den blot skal startes nu. Det overopbud, der er i Atlanterhavet, skal sådan set bare gnaves af, og så skal tingene nok normalisere sig igen”, siger han.
Ved udgangen af første kvartal udgjorde Tørlastafdelingens afdækning for resten af året 58 procent svarende til 14.517 åbne skibsdage. Afdækningen er lavest mod slutningen af året, og Norden er således godt eksponeret til spotmarkedet i forventning om et gradvist bedre marked.
Kilde: Dagbladet Børsen